Sökning: "Barnobservationer i förskolan språk"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Barnobservationer i förskolan språk.
1. Entreprenöriellt lärande i förskolan : Projekt "Från frö till tallrik" – en kvalitativ studie av entreprenöriellt lärande som undervisningsform
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Entreprenöriellt lärande är en undervisningsform i skolan som tränar elevernas entreprenöriella attityder, kompetenser och förmågor. För en lärare i klassen handlar entreprenöriellt lärande om en förhållningsätt i undervisningen. LÄS MER
2. Spelmaskinen som dokumenterar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärplattans roll för pedagoger och barn i förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur ser pedagogerna på lärplattan och dess användning? Hur ser barnen på lärplattan och dess användning? Hur samspelar barnen kring lärplattan?Vår studie är gjord på två förskolor i Nordvästra Skåne där vi har intervjuat åtta pedagoger och 20 barn. LÄS MER
3. Barns lek : En studie om barns initiativ till lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Studien berör barns initiativtagande till lek i förskolan. Inom det sociokulturella perspektivet använder barn kulturella redskap som hjälp för initiativ till lek. Studien har utgångspunkt från tidigare forskning som gjorts inom området. Studiens syfte är att undersöka hur barn i förskolan tar initiativ till lek. LÄS MER
4. TRAS får man ju ta till sig lite som man vill : En intervjustudie om uppföljningen av ett norskt observationsmaterial för förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om, och i så fall hur, det norska observationsmaterialet Tidig Registrering av Språkutveckling (TRAS) följs upp på de förskolor vi valt ut, samt att undersöka i vilken utsträckning samarbete mellan specialpedagog, pedagoger och föräldrar förekommer. Som metod har använts semistrukturerade intervjuer som tagits upp via diktafon. LÄS MER