Sökning: "Barns hälsa och välbefinnande i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden Barns hälsa och välbefinnande i förskolan.

  1. 21. Utomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers syn på användandet av förskolegårdens miljö för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Sigvardsson; Sara Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Samspel; Artefakter; Mediering; Pedagoger;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om verksamma pedagogers syn på förskolans utomhusmiljö för barns utveckling och lärande. Frågeställningar som hur verksamma pedagoger talar om förskolans utomhusmiljö som en lärmiljö i undervisningen samt vilket syfte pedagogerna har med utevistelse har guidat studien. LÄS MER

  2. 22. Att ta tillvara på det som finns i naturen, det enkla. : Förskollärares berättelser om uterummet som lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bohman; Susanne Meronen Andreasson; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; utomhuspedagogik; naturlära; läroplan och utemiljö.;

    Sammanfattning : Inledning Den här studien handlar om förskollärares arbetssätt med uterummet som lärmiljö. Vi är intresserade av hur förskollärare arbetar med uterummet, vad sker under utevistelsen och vad anser förskollärarna att utevistelsen har för betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER

  3. 23. FÖRSKOLAN-ENA ARENA FÖR ALLA, ÄVEN FÖR DE "FYSISKA BARNEN" : Förskollärares uppfattningar om barns behov av rörelse och fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Viktor Medin-Kangro; Michael Rosenlönn; [2019]
    Nyckelord :rörelse; fysiska aktiviteter; hälsa; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares uppfattningar gällande barns behov av rörelse och fysiska aktiviteter. Studien kommer dessutom att redogöra för fyra teman som kan påverka barnens förutsättningar till utövande av fysiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 24. Den pedagogiska utelekens betydelse för barns kroppskännedom : Förskollärares interaktiva arbete för hälsa och välbefinnande vid utelekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linda Söderkvist; [2018]
    Nyckelord :Body awareness; environment; health; well-being; Hälsa; kroppskännedom; miljö; välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sätt som undervisning beskrivs i utemiljön och uteleken för att främja barns hälsa och kroppskännedom. Studien har en fenomenografisk ansats och det har genomförts halvstrukturerade intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  5. 25. Att skapa en grön förskolegård : hur kan vegetation främjas genom processen från gestaltning till etablering?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Josefin Wernestad; [2018]
    Nyckelord :förskolegård; utemiljö; vegetation; process; barn; utemiljö; lek; platsstudie; gröna gårdar;

    Sammanfattning : Det här arbetet har velat undersöka hur vi som praktiserande landskapsarkitekter kan främja god och lekbar vegetation vid byggandet av nya förskolegårdar idag. Målet med arbetet har varit att öka förståelsen för de förutsättningar och processer som förekommer i främst gestaltning- och anläggningsfasen av förskolegårdar, med fokus på vegetationen, exemplifierat av två genomförda projekt. LÄS MER