Sökning: "Barns hälsa och välbefinnande i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden Barns hälsa och välbefinnande i förskolan.

  1. 11. “Om jag är aktiv, är barnen aktiva!” : En studie om förskolepersonals förhållningssätt angående fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Jönsson; Matilda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; Fysisk aktivitet; Förhållningssätt; Hälsa;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats där barn ska ges möjlighet att utveckla sitt välbefinnande samt lägga grunden för ett hälsosamt liv. Eftersom stillasittandet bland barn ökat de senaste decennierna har vi valt att fördjupa oss i vilken betydelse förskolan har i utvecklandet av goda fysiska aktivitetsvanor och en hälsofrämjande livsstil. LÄS MER

  2. 12. “Se de tidiga tecknen!” : en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på, och arbete med, barns psykiska ohälsa i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Walquiria Ferreira; Sabrina Boughiout; [2022]
    Nyckelord :children; educators; mental illness; method preschool; preventive method; Nyckelord: barn; förebyggande arbete; förskola; förskollärare; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning om psykisk hälsa och ohälsa hos barn i förskolan samt få insyn om pedagogernas upplevelse om förebyggande arbete för att främja barns psykiska hälsa. Vidare syftar studien även på att undersöka vilka faktorer som förskollärarna kan uppleva ha inverkan på barns psykiska hälsotillstånd. LÄS MER

  3. 13. Psykosocial arbetsmiljö i förskolan - en studie med utgångspunkt i barnens vistelsetid

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tim Hallbäck; [2021-06-18]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Förskolepersonal är en yrkesgrupp som många gånger befinner sig i en ansträngd psykosocial arbetsmiljö. Hur uppfattar personalen sin arbetsmiljö och påverkas den av deras attityd till barns vistelsetid? 196 personer som arbetar i förskolan svarade på en enkät om olika dimensioner av den psykosociala arbetsmiljön tillsammans med frågor kring barns vistelsetid. LÄS MER

  4. 14. ”Men inget spring. För springa får man göra ute, annars blir det kaos!” : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolans arbete med fysisk aktivitet förstås, främjas och implementeras - och hur det i sin tur kan påverka barns hälsa och välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Duran; Lena Rosén; [2021]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Hälsa; Välbefinnande; Empowerment; Lek; Rörelseglädje; Förskola; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen av den fysiska aktivitetens betydelse och plats i förskolan samt belysa hur några förskollärare beskriver sitt arbete för att främja fysisk aktivitet i förskolans dagliga verksamhet. Enligt Världshälsoorganisationen (2019, s. LÄS MER

  5. 15. Vi är på gården! : En observations- och fokusgruppsstudie med barnperspektiv inom ämnet djurassisterad pedagogik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolin Sjökvist; Minna Jansson; [2021]
    Nyckelord :Djurassisterad pedagogik; sociokulturellt perspektiv; KASAM; observation; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att utifrån barns perspektiv göra en fördjupning i hur djurassisterad pedagogik kan påverka barns lärande och välbefinnande. Studien består av två delstudier. Metoderna som använts i delstudierna är observation i barngrupp och fokusgruppsamtal med barn. LÄS MER