Sökning: "Belonging: Educational environment"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Belonging: Educational environment.

  1. 1. Transformerande ledarskap inom junior ishockey : Effekter av en intervention i behovsstödjande ledarskap mot junior ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Victor Nordkvist; Simon Norlander; [2024]
    Nyckelord :Transformerande ledarskap; ledarskap; lagidrott; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien var att undersöka spelares uppfattning om deras ledares ledarskap inom SDT och framför allt om interpersonella beteenden, som är områden som ligger till grund för en behovsstödjande lärandemiljö och ett transformativt ledarskap och ifall deras uppfattning förändrades efter en intervention. De sex frågeställningar som var centrala för studien var: Kan en intervention inom transformativt ledarskap riktat mot tränare, förändra spelarnas uppfattning om deras tränares ledarskap inom 1) autonomistödjande (AS), 2) kompetensstödjande (KS), 3) tillhörighet (T), 4) autonomimotverkande (AM), 5) kompetensmotverkande (KM) och 6) tillhörighetmotverkande (TM)?  Metod: Metoden som vi använde oss av var en kvantitativ enkät samt ett utbildningstillfälle (intervention) med tränare. LÄS MER

  2. 2. Inclusive education, where, how and for whom? : A qualitative analysis of discourses of inclusion and disability among Swedish podcasts

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Tema Barn

    Författare :Blanka Nizic; Julia Carlbäcker; [2023]
    Nyckelord :children; inclusion; disability; diversity; school;

    Sammanfattning : The complex and ambiguous understanding of the concept of inclusion of children with disabilities in mainstream schools in Sweden as well as internationally results in a frustration for both teachers, parents and mainly, the children themselves due to excluding practices where the right to education is not fulfilled. This study builds on previous research and contributes to the understanding of the concept of inclusion and its struggle of fixing the meaning. LÄS MER

  3. 3. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Al-Khaliliy; Johanna Brommesson Hultén; [2022]
    Nyckelord :Cerebral palsy; School environment; School activities; Participation; ​​ Accessibility; Inclusion; Adaption.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER

  4. 4. Foreign students, loneliness, and the Swedish language : Analysis of social and cultural experiences of creating a community in Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Lars Wester; [2022]
    Nyckelord :Keywords: International students; mobility; Imagined communities; imaginaries; local belonging; sensory anthropology;

    Sammanfattning : This Bachelor thesis is about international students, who travelled to Uppsala to study abroad during the autumn exchange term, which took place between September 2021 to January 2022. Four students from different countries were interviewed about their cultural and social experiences when the students studied abroad and how they oriented themselves in a foreign environment. LÄS MER

  5. 5. SCHOOL EXPERIENCES OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS (SEN) IN INCLUSIVE EDUCATION SETTINGS IN AZERBAIJAN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sevinj Rustamova; [2021-08-16]
    Nyckelord :inclusive education; students with special educational needs SEN ; Azerbaijan;

    Sammanfattning : Aim: Inclusive education is a new concept applied in the education system of Azerbaijan and not all members of society are familiar with this concept. National legislation guarantees equal, inclusive, and quality education opportunities for everyone. LÄS MER