Sökning: "Bemötande och förhållningssätt skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade orden Bemötande och förhållningssätt skolan.

  1. 16. Konflikthantering av ett problemskapande beteende.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Dany Youssif; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har utifrån en fenomenologisk grund studerat den uppfattning som råder kring metoden lågaffektivt bemötande på en gymnasieskola i Norrköpings kommun. Syftet har varit att studera hur lågaffektivt bemötande samt andra sätt att hantera ett problemskapande beteende i den svenska skolan uppfattas. LÄS MER

  2. 17. Yrkeskunnande hos speciallärare i matematik : Varför gör jag som jag gör egentligen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Larsson; Emma Bennerhag; [2020]
    Nyckelord :Erfarenhet; Reflektion; Speciallärare; Tyst kunskap; Yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Läroplanerna (Skolverket, 2011, 2019) synliggör att skolan idag har ett uppdrag, med eleven i centrum, som ska möta elevernas olikheter och förutsättningar till lärande. De ska få det stöd de behöver för optimal kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 18. En intervjustudie om hur lärare bemöter utåtagerande elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Johansson; Heidi Karlsson; [2020]
    Nyckelord :affekt; bemötande; beteendeproblematik; diskurs; elever; inkludering; lågaffektivt och utåtagerande.;

    Sammanfattning : I skolan möter ofta pedagoger utåtagerande elever där pedagogernas kompetens sätts på prov. Studien behandlar intervjupersonernas berättelser om utåtagerande elever och pedagogers diskurs utifrån forskning. De frågeställningar vi har nyttjat har strävat efter svar utifrån vårt syfte. LÄS MER

  4. 19. Tystnaden om det tysta : Specialpedagogers erfarenheter av samverkan kring barn som inte talar eller har Selektiv Mutism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Kristina Sandström; [2020]
    Nyckelord :behandling; förhållningssätt; kunskapsbrist; ofrivillig; samarbeta; talängslan; ångest;

    Sammanfattning : Selektiv Mutism är en ångestproblematik som innebär att barnet talar obehindrat hemma men är helt tyst i andra sammanhang och situationer, vanligtvis i skolan och denna problematik drabbar ungefär en procent av alla barn i Sverige. Tillståndet försämrar prestationsförmågan i skolan och i sociala sammanhang, vilket kan få förödande konsekvenser om barnet inte ges det stöd som krävs att komma ur det. LÄS MER

  5. 20. ETT SPECIALPEDAGOGISKT PERSPEKTIV PÅ HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETEEn intervjustudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Carina Norman; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elevhälsoteamet med fokus på specialpedagogen och specialläraren arbetade hälsofrämjande och förebyggande för att alla elever skulle nå de övergripande målen och kunskapskraven i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11) och i Läroplanen för gymnasieskolan 2011, examensmål och gymnasie-gemensamma ämnen (Gy11). Frågeställningarna var hur elevhälsoteamet beskrev samarbetet med lärarna kring hälsofrämjande och förebyggande arbete i elevgrupperna, samt elevhälsoteamets hälsofrämjande och förebyggande arbete. LÄS MER