Sökning: "Body perception"

Visar resultat 31 - 35 av 395 uppsatser innehållade orden Body perception.

  1. 31. Att vara eller icke vara med i ett lag : En kvantitativ studie om sambandet mellan självuppfattning och lagsammanhållning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Sanna Nygårds; Linda Sörberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka skillnaderna i självuppfattning mellan kvinnliga lagidrottare och kvinnliga individuella idrottare. Vidare ville vi titta på om det fanns några utmärkande skillnader i självuppfattning mellan de kvinnliga eleverna i årskurs 1, 2 och 3 på gymnasiet. LÄS MER

  2. 32. Chimeric Mimicry : Reflection and Animality in Merleau-Ponty's Philosophy of Nature

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Oscar Amcoff; [2023]
    Nyckelord :animal-studies; human-animal relation; merleau-ponty; merleau-ponty nature; chimera; chimerical; animal reflection; reflection of nature; human-animal divide; carnologocentrism; animal philosophy; animal phenomenology; phenomenology of nature; merleau-ponty and the animal; ineinander; animal embodiment;

    Sammanfattning : In this paper, I attempt to understand how Merleau-Ponty views the relation between nature and reflection, as well as the meaning behind the terms “human” and “animal” and the relations between them. I approach this by outlining the transition from Merleau-Ponty’s early philosophy (SB, PP) to his late philosophy (N, VI). LÄS MER

  3. 33. The Creator Effect: A quantitative study of the impact on consumer perceptions and judgements when exposed to an AI-created advertisement

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Elina Heidenborg; Linnea Kaveryd; [2023]
    Nyckelord :artificial intelligence; advertising; consumer perceptions; the machine heuristic; advertising outcomes;

    Sammanfattning : Artificial intelligence is expected to disruptively change the future of marketing, and the benefits of the technology are widely known. However, despite a general skepticism around AI, there is still a lack of research investigating consumer perceptions in the field. LÄS MER

  4. 34. Att leva tills du dör : aspekter som påverkar uppfattningen av den palliativa vården hos patienter med hjärtsvikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Cajsa Jernsgård; Ellinor Strand; [2023]
    Nyckelord :Heartfailure; End of life care; Palliative care; Patient perspectives; Hjärtsvikt; Livets slut; Palliativ vård; Patientperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtsvikt är en fatal sjukdom och innebär hjärtats oförmåga att möta kroppens metabola behov på grund av en inadekvat hjärtminutvolym. Då sjukdomen innebär en tilltagande symtombörda desto längre tiden går, rekommenderas en samtidig vård med palliativ inriktning. LÄS MER

  5. 35. Kvinnors upplevelser efter mastektomi på grund av bröstcancer : en litteraturöversikt med kvalitativ ansats.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Erica Stjernström; Rebecca Sjölund; [2023]
    Nyckelord :Acceptance; Body image; Breast cancer; Intimacy; Mastectomy; Acceptans; Bröstcancer; Intimitet; Kroppsuppfattning; Mastektomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalt är bröstcancer den vanligaste cancerformen med prevalens på 7,8 miljoner. Mastektomi är ett kirurgiskt ingrepp där hela bröstet avlägsnas. Litteraturöversikten utgick från omvårdnadsteorin KASAM som beskriver känsla av sammanhang. LÄS MER