Sökning: "Carola Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Carola Lärare.

  1. 1. Motivationshöjande arbetssätt och stödinsatser i matematikundervisning : En småskalig intervjustudie med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Andersson; Anna Alvin; [2023]
    Nyckelord :Kompetens; lagom kunskapsnivå; matematikutveckling; motivation; motivationshöjande arbetssätt; specialpedagogik; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Lärares arbetssätt och stödinsatser undersöktes, som kan gynna elevers motivation och matematikutveckling med inriktning på att kunskapskraven ska kunna uppnås. Det är en kvalitativ intervjustudie  med  ett urval av lärare i matematik, speciallärare och specialpedagoger som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande lärmiljö i matematik : Några speciallärares erfarenheter av samarbete, tillgänglighet och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Molander; Carola Ström; [2022]
    Nyckelord :inkludering; lärmiljö; matematik; samarbete; speciallärare;

    Sammanfattning : I rollen som speciallärare ingår det att kritiskt analysera och medverka i det förebyggande arbetet genom att identifiera olika elevers behov och anpassa den pedagogiska verksamheten. Speciallärare ska stödja lärare och arbeta förebyggande genom att minska hinder i lärmiljön. LÄS MER

  3. 3. Programmering i teknikundervisningen i årskurs 4–6 : Implementering och undervisning ur lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Carola Jäderberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar kring implementeringen av programmering inom teknikämnet i årskurs 4–6 samt vilka kompetenser lärare anser sig behöva för att skapa en god lärmiljö. Tidigare forskning visar att många lärare anser att de saknar tillräcklig kompentens för att undervisa inom programmering och det är därför relevant att undersöka hur det ser ut idag, några år efter att läroplanen reviderats. LÄS MER

  4. 4. En fallstudie kring gymnasieskolans kunskapsuppdrag för elever med problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carola Hällsten; [2020]
    Nyckelord :hemmasittare; problematisk skolfrånvaro; school absenteeism; school refusual; truancy;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragDetta arbete belyser betydelsen av gymnasieskolans kunskapsuppdrag för de gymnasieelever som av olika anledningar befinner sig i en problematisk skolfrånvaro. Tidigare forskning kring skolfrånvaron och arbetet kring detta visar att skolans kunskapsuppdrag inte har varit i fokus. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i skolan - ur ett värdegrundsperspektiv : En intervjustudie med F - 3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Hansson; Carola Ojala; [2019]
    Nyckelord :critical literacy; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv; skön-litteratur; värdegrundsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och beskriva hur tre F-3-lärare använder skönlitteratur i ämnet svenska och om och hur det kopplas till läroplanens texter om värdegrund. Som metod har vi använt oss av kvalitativ forskning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER