Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Förutsättningar för lärande av algoritmuppgifter : En kvantitativ och kvalitativ studie av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer i matematikläromedel för årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Lind; Frida Wahrby; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; algoritmuppgifter; Cognitive Load Theory; PUMP-projektet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer, utifrån CLT, Cognitive Load Theory, i läromedel från sex olika serier. Utifrån syftet har fyra forskningsfrågor utformats: ”Hur många olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur många uppgifter av olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur ser progressionen av uppgifterna ut i respektive läromedelsserie och vilka förutsättningar för lärande medför detta utifrån ett CLT-perspektiv?” samt ”Hur skiljer sig förutsättningarna för lärande utifrån ett CLT-perspektiv mellan de olika läromedelsserierna?”. LÄS MER

  2. 12. Hur mätningar av kognitiv belastning kan användas för att kunna urskilja sanning och lögn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alice Fredrikson; [2022]
    Nyckelord :cognitive load theory; lögndetektion; arbetsminne; långtidsminne; minneskonsolidering; lie detection; working memory; long-term memory; memory consolidation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Flera studier har gjorts om hur cognitive load theory kan vara användbar för att urskilja lögner, där forskare ofta har använt externa distraktioner för att öka den kognitiva belastningen för att se effekterna på deltagares förmåga att framgångsrikt fabricera en berättelse. För att vidareutveckla den tidigare forskningen har denna studie ämnat att fortsätta utforska hur metoder som utgår från principer om kognitiv belastning kan användas för att diskriminera mellan sanning och lögn. LÄS MER

  3. 13. Betydelsen av arbetsminnets kapacitet för matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Ola Petersson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsminne; belastning; cognitive load theory; kapacitet; matematikinlärning; SUM;

    Sammanfattning : Detta arbete berör arbetsminnets betydelse för matematikinlärning och hur lärare kan arbetaför att optimera lärandet för elever med svagt arbetsminne. Syftet med arbetet var att göra ensammanställning och översikt om vad forskningen säger angående hur elever imatematiksvårigheter utifrån ett svagt arbetsminne kan stöttas i skolan. LÄS MER

  4. 14. The Use of Assistive Technology by Croatian Elementary School Teachers with Pupils with Reading Disabilities : a Survey Study

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristina Tolic; [2022]
    Nyckelord :reading disability; dyslexia; elementary school teachers; pupils; audiobooks; talking books; assistive reading and writing apps; libraries; Croatia; cognitive authority theory; cognitive load theory;

    Sammanfattning : Reading affects everything we do in life. Sometimes it is difficult to determine how many people have a reading disability, and what tools can be used to overcome it. LÄS MER

  5. 15. Matematiska läromedel och NPF : Vad i matematiska läromedel är bra för elever med NPF?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Simon Granberg; [2022]
    Nyckelord :NPF; Cognitive load theory; relationellt specialpedagogiskt perspektiv; läromedel; matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge en bild över hur två olika matematiska läromedel för årskurs fyra är utformade och vad i utformningen som är anpassat för elever med NPF. Studiens inledning beskriver bakgrunden till val av ämne samt kortfattat viktiga delar för studien. LÄS MER