Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER
7. Förutsättningar för undervisning och lärande : En läromedelsanalys utifrån van Hieles teori om geometrisk tänkande och Cognitive Load Theory
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
8. El uso de estrategias multimediales en seis vídeos educativos de YouTube para estudiantes de español como lengua extranjera
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : El propósito de esta investigación es estudiar las estrategias multimediales en seis diferentes vídeos educativos de YouTube que se dirigen a aprendices de español como lengua extranjera. Con este fin, la investigación se basa en la teoría cognitiva del aprendizaje multimedial (TCAM) y diez principios postulados por Mayer (2008) que sirven para mejorar el diseño de mensajes instruccionales multimediales como vídeos educativos. LÄS MER
9. Cognitive Overload in Mixed-Reality Interactions: A Qualitative Analysis
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Mixed reality (MR) technology is trending in various sectors at the present time. In MR applications, due to the interactions between two realities, the potential of experiencing Cognitive Overload is high. Hence, the present qualitative study has been conducted to broaden the understanding of Cognitive Load in MR interventions. LÄS MER
10. Arbetsminnets roll vid matematiksvårigheter : Interventioner och kognitivt avlastande anpassningar och arbetssätt – en systematisk litteraturstudie
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Arbetsminneskapacitet har högre förklaringsgrad än intelligens för tillgodogörandet av matematiska förmågor, och elever i matematiksvårigheter har oftare lägre arbetsminneskapacitet än normalpresterande elever. I syfte att synliggöra åtgärder som kan underlätta för dessa elever att tillgodogöra sig matematikämnet gjordes en systematisk litteraturstudie. LÄS MER