Sökning: "D etnografisk"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden D etnografisk.

  1. 1. Exploratory Innovations and Exploitation of Knowledge after Large Scale Agile Transformation : A Case Study at an Energy Utility R&D Department

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Firas Daraiseh; [2023]
    Nyckelord :Agile Manifesto; Agile Principles; Large Scale Agile Transformation; Innovation; Organizational Ambidexterity; Knowledge Transfer.; Agilt manifest; agila principer; stor skala agil transformation; innovation; organisatorisk ambidextri; kunskapsöverföring.;

    Sammanfattning : Many organizations from and outside of the IT industry are trying to implement Agile in their ways of working via large scale transformations. The organizations feels the need to become Agile in order to increase their client satisfaction, deliver their product faster, and compete in the rapidly changing market. LÄS MER

  2. 2. Glyfer - ett lustfyllt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caysa Jonassen; Linda Wallin Ström; [2016]
    Nyckelord :Glyfer; konkret material; laborativ undervisning; lustfyllt lärande; motivation; statistik;

    Sammanfattning : Det är känt att konkret material tillsammans med en laborativ undervisningsmiljö bidrar till elevers matematikutveckling (Moyer 2001; Rydsted &Trygg 2010; D’Angelo och Iliev 2012). Det finns även forskning som visar på att glyfer skapar en nyfikenhet som motiverar elevers lärande när det kommer till att arbeta med området statistik (Cartland 1996; Harbough 1995; Bergius & Emanuelsson 1997). LÄS MER

  3. 3. The Process : a study of an advertising agencys creative work procedure

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Lisa Frulla; Stefan Söber; [2014]
    Nyckelord :kreativitet; reklam; kommunikation; kreativ processmodell; Michael D. Mumford; reklambyrå kommunikationsbyrå;

    Sammanfattning : Kreativitet och kreativa processmodeller kan ses som verktyg som i marknadskommunikationsbranschen kan användas för att ta fram marknadskommunikation som tilltalar och når den tänkta målgruppen och som gör att det önskade kommunikationsresultatet uppnås. En kommunikationsbyrås uppdrag är att ta fram kreativa kommunikationslösningar för en kunds räkning. LÄS MER

  4. 4. Är nära alltid bäst för miljön? : En studie om de svenska konsumenternas förhållningssätt till ekologiska och närproducerade livsmedel.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Oliver Andersson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur människor förhåller sig till de två begreppen ekologiskt och närproducerat. Fokus ligger på vad som av konsumenten uppfattas som närproducerat respektive ekologiskt. Vilka faktorer som påverkar konsumenterna d.v. LÄS MER

  5. 5. Unga svenska killars negativa förhållningssätt till utomnordiska invandrare En explorativ studie kring fenomenets kausala mekanismer

    D-uppsats, Göteborgs universitet/ Sociologiska institutionen

    Författare :Mikael Svensson; [2009-10-28]
    Nyckelord :Negativa förhållningssätt till utomnordiska invandrare; unga killar; klass; kritisk realism;

    Sammanfattning : Uppsatsens huvudsyfte var att genomföra en explorativ studie kring de underliggande kausala mekanismer som kan ligga bakom negativa förhållningssätt till utomnordiska invandrare bland unga svenska killar med skilda klasspositioner, med det underliggande syftet att undersöka huruvida klasspositioner har betydelse och i så fall vilken i förekomsten av sådana förhållningssätt. Syftets formulering ledde till två frågeställningar: Vilka kausala mekanismer kan ligga bakom unga svenska killars negativa förhållningssätt till utomnordiska invandrare? Har de unga svenska killarnas klassposition någon betydelse, och i så fall vilken i förekomsten av negativa förhållningssätt till invandrare? Uppsatsen ligger nära en etnografisk ansats, inordnad under den kritiska realismens sociala ontologi, omfattandes främst intervjuer, men även observationer, med 16 unga killar läsandes på tre olika gymnasieprogram. LÄS MER