Sökning: "Datorspel Barn"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden Datorspel Barn.

  1. 16. Datorspel för lekfull och interaktiv teckeninlärning: utvärdering och vidareutveckling av en prototyp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Eleonor Axelsson; Johanna Starck; [2015-07-10]
    Nyckelord :teckenkommunikation; spelinteraktion; datorspel; barn; lärande; Manual sign communication; game interaction; computer game; children; learning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera och ge förbättringsförslag för spelprototypen TIVOLI (teckeninlärning via datorspel och lekfull interaktion). Spelets ändamål var att barn i behov av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation genom interaktion med spelet skulle utöka sina teckenkunskaper. LÄS MER

  2. 17. Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Datorspel; lärande; digitala verktyg.;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt dedebatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller negativa effekterpå elevers lärande.I läroplanen anges det tydligt att skolans uppdrag är att bland annat förbereda eleverna för den komplexa,informationstäta och snabbt föränderliga verklighet de kommer att mötas av och redan lever i. LÄS MER

  3. 18. Spelestetik och barn : Barns grafiska preferenser i datorspel

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Lund; [2014]
    Nyckelord :Dataspelsutveckling; grafik; kognition; grafiska preferenser; lärospel;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring lärospel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier. LÄS MER

  4. 19. Lärande datorspel som kognitivt stöd för språkinlärning i förskolan : En granskning av datorspelet Klura ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anette Meritähti; [2014]
    Nyckelord :Lärande datorspel; situerat lärande; serious games; digital spelbaserad inlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : Digital spelbaserad inlärning handlar om användningen av spel i undervisningssyfte. Få forskare har undersökt dessa spels inverkan på förskolebarns språkinlärning, speciellt med situerat lärande som utgångspunkt. LÄS MER

  5. 20. The Big Picture : En kvalitativ undersökning angående första intrycket av datorspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hallqvist; [2014]
    Nyckelord :Datorspel; föräldrars syn på datorspel; bildanalys; semiotik; omslag.;

    Sammanfattning : Författare: Linda Hallqvist Handledare: Gabor Bora Projekt: C-uppsats Title: The Big Picture: En kvalitativ undersökning angående första intrycket av datorspel Innehåll: Undersökningens syfte är att se föräldrarnas första intryck av ett datorspel, dess omslag. De metoder som används i undersökningen är en bildanalys med en semiotisk inriktning samt gruppintervjuer med fokusgruppen föräldrar. LÄS MER