Sökning: "grafiska preferenser"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden grafiska preferenser.

  1. 1. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om hur könskodad webbdesign kan uppfattas ur kvinnors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Stärner; [2023]
    Nyckelord :Stereotyper; könskodning; genus; webbdesign; inkluderande design;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del av människors vardag och webbsidor används dagligen av en stor del av befolkningen. Trots detta är det en övervägande andel män som skapar dessa webbsidor. Utvecklarnas normer och förväntningar formar ofta webbplatsers design. LÄS MER

  2. 2. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om manliga användares uppfattning av könskodad och könsneutral webbdesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Frida Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; stereotyper; könskodning; gränssnittsdesign;

    Sammanfattning : För att skapa webbsidor med hög användbarhet och bred acceptans är det viktigt att vara medveten om och förstå användares behov och förväntningar. IT-branschen idag består till största del av män och det är inte ovanligt att en utvecklare gör designval utifrån egna preferenser och erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Genusinriktad marknadsföring i anknytning till digitala spel : En studie om mäns och kvinnors preferensskillnader angående genusinriktade grafiska spelteman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kate Ekberg; [2020]
    Nyckelord :Grafiska teman; Digitala spel; Genus; Genusinriktad marknadsföring;

    Sammanfattning : Genusinriktad marknadsföring förekommer och utgår ifrån att konsumenter söker sig till genuskongruenta varumärken och produkter. Arbetet har ämnat undersöka om genusinriktad marknadsföring kan nyttjas inom det digitala spelmediet i kontext av ett grafiskt matcha 3-spelstema. LÄS MER

  4. 4. Den effektiva webbportfolion : En studie för att hjälpa en nyexaminerad grafisk designer att hitta rätt plattform för sin portfolio

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Joakim Gudmunds; Denny Törnblad; [2020]
    Nyckelord :advertising and communication agency; graphic design; digital portfolio; recruitment; grafisk design; digital portfolio; rekrytering; reklam- och kommunikationsbyrå;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka portfoliotjänster som är mest effektiva för nyexaminerade grafiska designers till att framhäva sin portfolio, i syfte att väcka intresse hos rekryterare på reklam- och kommunikationsbyråer. Idag finns en stor mängd olika portfoliotjänster som erbjuder funktioner och verktyg för att bygga portfolior. LÄS MER

  5. 5. Hemligheter i spel : Att leda spelaren till det gömda

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Paulina Miszczuk; [2018]
    Nyckelord :3D; Leveldesign; Leda Spelare; Virtuell Miljö; Grafiska Markörer;

    Sammanfattning : Att leda spelaren i spel är en komplicerad handling som utförs i samarbete mellan grafiker och designers. Genom att uppmärksamma att spelare leds både av de 3D-objekt som bygger upp nivåer samt hur dessa placeras, får grafiker en förståelse för hur spelare leds. LÄS MER