Sökning: "Delaktighet för elever med funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden Delaktighet för elever med funktionsnedsättning.

  1. 1. En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annette Ekenberg; [2023]
    Nyckelord :Selektiv mutism; kunskapande; vänskapande; välbefinnande i skolan; scoping review;

    Sammanfattning : En litteraturstudie i form av en scoping review genomfördes för att ta reda på vilka strategier skolan behöver utveckla för att stötta elever med selektiv mutism på organisations-, grupp- och individnivå. Selektiv mutism (SM) är en funktionsnedsättning som yttrar sig i en talångest. LÄS MER

  2. 2. Fysisk tillgänglighet i grundskolemiljö hos barn med rörelsenedsättning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kajsa Carlsson; Ebba Hagström; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglighet; fysisk tillgänglighet; rörelsenedsättning; delaktighet; skolmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tillgänglighet i skolan innebär att alla barn ska ha möjlighet till lärande och inkludering på lika villkor. Tillgänglig lärmiljö handlar om att skolan och dess lokaler ska vara anpassade så att elever oavsett funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga i skolverksamheten. LÄS MER

  3. 3. Anpassad utbildning på gymnasial nivå - individanpassade interventioner och elevers delaktighet i skolmiljön

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Elin Fägerstam; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; anpassad utbildning; individanpassade interventioner; delaktighet; skolmiljö;

    Sammanfattning : Elever som har intellektuell funktionsnedsättning är mindre delaktiga i skolaktiviteter jämfört med elever utan diagnos och de har ofta svårt att nå upp till skolans kunskapskrav. Det behövs bättre anpassningar och stöd i skolmiljön för att möta dessa elevers behov i skolan. LÄS MER

  4. 4. Digitala hjälpmedel för den anpassade skolan : En studie om användarinvolvering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Tilda Ståhl; [2023]
    Nyckelord :Användarinvolvering; anpassad skola; digitala hjälpmedel; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : På den anpassade skolan går elever med någon form av intellektuell funktionsnedsättning, somkan visa sig genom bristande adaptiv eller kognitiv förmåga. Det finns digitala hjälpmedel somkan underlätta lärandet och känslan av delaktighet, men då krävs det att hjälpmedlen fungerarför den målgrupp som det skapas för. LÄS MER

  5. 5. Integrerade elevers sociala delaktighet i grundskolan En kvalitativ studie av några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Carlsson; Sanna Englund; [2022-02-17]
    Nyckelord :integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; social delaktighet; fenomenologi; grundskola;

    Sammanfattning : Forskningsläget kring elever med intellektuell funktionsnedsättning är förhållandevis sparsam, i synnerhet kring de elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner, men går integrerade i grundskolan i Sverige. Syftet med denna kvalitativa studie är således att undersöka några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan. LÄS MER