Sökning: "Developmental Disability"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Developmental Disability.

  1. 1. Vad gör jag sen? : En litteraturstudie om unga med intellektuell funktionsnedsättning och deras relation till sysselsättning och arbete

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Therése Andersson; [2024]
    Nyckelord :daily activity; employment; intellectual disability; labour market; post-school occupation;

    Sammanfattning : Studies and reports have shown that a significant portion of young individuals with intellectual disabilities who complete their studies at special needs upper-secondary school find themselves outside the labor market. Among these, a considerable number are described as being somewhere else, i.e., not in employment, education, or daily activities. LÄS MER

  2. 2. The managerial journey toward inclusivity : A qualitative study of developmental opportunities in the labor market for people with disabilities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Andersson; Simon Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Disability; Diversity; Management; Assumptions; Fairness; Inclusivity;

    Sammanfattning : Diversity and inclusivity in the business world has gained larger focus from media and customers over the past 60 years, however a large focus has been aimed at gender, ethnicity and race whilst other types of diversity have not been as researched. The inclusivity of people with disabilities in the regular labor market has been neglected to a large extent. LÄS MER

  3. 3. Talstörning och språkutvecklande undervisningsmetoder i svenskundervisningen i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Heydar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to look at teaching methods for primary school children with speech disorders The term Language Disorder has many connotations depending on the manifestation and the kind of concerned disability. This study gives an account of some of the different designations that linguists have concluded and presented in their research about Language Disorder. LÄS MER

  4. 4. Priset för rättvisa – sämre förutsättningar för samma krav? - En studie om hur bevisvärderingen vid våldtäktsbrott påverkas av att målsäganden har en intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sara Pedersen; [2022]
    Nyckelord :straffrätt; straffprocessrätt; bevisvärdering; våldtäktsbrott; intellektuell funktionsnedsättning; likabehandling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Bevisvärdering i brottmål utgörs av en intresseavvägning mellan två grundläggande men till viss del motstående intressen om å ena sidan en effektiv brottsbekämpning och alla människors rätt till skydd under lagen, och å andra sidan det starka kravet på rättssäkerhet för personer som är anklagade för brott. Bevisvärderingen vid våldtäktsbrott är ofta föremål för svåra bedömningar och dessa mål är ofta känsliga i de fall målsäganden är särskilt utsatt. LÄS MER

  5. 5. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER