Sökning: "Distributionskedja"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade ordet Distributionskedja.

  1. 11. Industri 4.0 inom distributionskedjor : En undersökning om möjligheter & risker i Norrbotten

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Johan Bråtendal; Fredrik Gustafson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här är en kadidatsuppsatsinom industriell logistik som handlar om Industri 4.0 inom distributionskedjor i Norrbotten. Industri 4.0 har under den senaste tiden varit ett populärt ämne med ett växande antal publicerade artiklar och allt fler verksamheter har visat ett allt större intresse. LÄS MER

  2. 12. Samspelet mellan logistikaktiviteter och relationer, Ett smörjmedel i en distributionskedja

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emil Rusman; Alfred Forssten; [2018]
    Nyckelord :Distributionskedja; relationer; logistikaktiviteter; samarbete; kommunikation och tillit.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks samspelet mellan distributionskedjans relationer och logistikaktiviteter. Syftet är att öka förståelsen för hur distributionskedjans relationer och logistikaktiviteterna ser ut och vilket samspel som finns mellan dem. LÄS MER

  3. 13. Varför producera ett annat företags varumärke? : En studie om leverantörsorganisationer i konkurrenssituation gentemot sin distributionskanal

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Fredrik Enman; Sebastian Pers; [2017]
    Nyckelord :Private label; PL; Fast moving consumer goods; Supply chain; Value chain; Supplier; Competitive strategy; national brand; NB; Porter; Egna märkesvaror; EMV; detaljhandel; distributionskedja; värdekedja; leverantör; konkurrensstrategier; leverantörers märkesvaror; LMV; Porter;

    Sammanfattning : Inledning: En distributionskedja fungerar genom att förädla en råvara till färdig produkt genom råvaruleverantörer, producenter, leverantörer, återförsäljare och konsumenter. I den klassiska distributionskedjan är det i regel leverantörerna som hanterar den slutgiltliga förpackningen och står för det varumärke konsumenten ser i butik. LÄS MER

  4. 14. Möjligheter och hinder vid transportkonsolidering : En väg mot cirkulär ekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Stefan Darner; Leah Lam; Martin Svensson; [2017]
    Nyckelord :Circular economy; transport consolidation; outbound goods; product requirements; milk run; cross-docking; sustainable logistics; Cirkulär ekonomi; transportkonsolidering; utgående gods; produktkrav; milk run; cross-docking; hållbar logistik;

    Sammanfattning : Idag sker många transporter med låg utnyttjandegrad vilket gör att transportkostnaden per produkt blir hög samtidigt som transporter har en negativ påverkan på miljön. Genom att konsolidera transporter kan utnyttjandegraden av transporterna öka. LÄS MER

  5. 15. Analys av skillnader vid centraliserad och decentraliserad lagerstruktur - En fallstudie med avseende på tonkilometer, transportkostnad och koldioxidutsläpp

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Eliasson; Sofia Hagman; [2016-09-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Teoretisk referensram: Transporter är grundläggande för att företagsamhet och konsumtion i samhällen skall fungera. Därför är logistikfunktioner viktiga för att upprätta effektiva distributionskedjor. LÄS MER