Sökning: "Dyscalculia"
Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade ordet Dyscalculia.
11. Matematiksvårigheter och Dyskalkyli
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur lärarna upptäcker matematiksvårigheter alternativtdyskalkyli hos elever. Undersökningen kommer även att lyfta hur undervisningen anpassas för deelever som möter hinder inom ämnet matematik. LÄS MER
12. What Eye Tracking Tells Us About Mathematical Difficulties: A Systematic Review
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Eye tracking is a popular method used in mathematics research for investigating underlying cognitive processes. Individuals with mathematical difficulties have problems with mastering mathematical skills and are often in need of extra help. LÄS MER
13. Dyskalkyli, hur anpassar vi undervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inom forskningen råder stor oenighet angående vad som orsakar dyskalkyli och det används olika benämningar på liknande företeelser. Studiens övergripande syfte är därför att utifrån aktuell forskning om dyskalkyli undersöka vilka resultat som kan urskiljas samt undersöka i vilken grad man kan använda dessa i den dagliga verksamheten. LÄS MER
14. Dyskalkyli Vad är det? Vad kan vi, som lärare, göra för att underlätta dyskalkylektikerns matematikutveckling?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Litteraturen visar att dyskalkyli är en specifik form av matematiksvårigheter vars diagnos fastställs genom utredning av medicinsk personal. Ca 3-6% av alla elever har dyskalkyli. Denna studie siktar mot att visa dagens metoder för undervisning av elever med dyskalkyli. LÄS MER
15. Att ha eller att inte ha dyskalkyli : En kvalitativ studie av 4 grundskollärares definition av begreppet dyskalkyli
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare vet om dyskalkyli och vad för undervisningsmetoder de använder för elever med svårigheter i matematik. Vi vill även se om lärarnas uppfattningar om dyskalkyli liknar forskningens uppfattningar. För att undersöka det använde vi oss av intervjuer som vi spelade in. LÄS MER