Sökning: "Efemär"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Efemär.

  1. 1. Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok : en analys av TikToks “For You”-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johanna Laos; Sara Al-Juburri; [2023]
    Nyckelord :Efemär media; algoritmer; TikTok; uses gratification; användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen för kommunikation och medier, på Lunds universitet finns det möjlighet att göra flertalet studier av kommunikativa processer. I uppsatsen “Efemär media och algoritmers påverkan på TikTok: en analys av TikToks For You-algoritm utifrån ett tidsbegränsat gränssnitt” analyserar Sara Al-Juburri och Johanna Laos huruvida ett relativt nytt fenomen som efemär media, respektive ett väletablerat fenomen som algoritmer påverkar medieagendan och kvinnor i åldern 20–26. LÄS MER

  2. 2. Ephemeral Streams in Boreal Landscapes : A Surface Water Statistical Analysis of Ephemeral Streams Chemical Components

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Oscar Davies; [2019]
    Nyckelord :Ephemeral streams; boreal landscapes; Krycklan; DOC; Efemär; Boreal landskap; Krycklan; DOC;

    Sammanfattning : Boreal landscapes cover a large part of both Sweden and the northern hemisphere. The hydrology of the boreal landscape is complex, with several factors that can affect it in a physical and/or chemical manner. LÄS MER

  3. 3. “Snapchat, listen to the people…” : En kvalitativ fallstudie av Snapchats omdiskuterade uppdatering vintern 2018 utifrån ett användarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Ellen Hedberg; Kajsa Stoll Kuroczik; [2018]
    Nyckelord :Snapchat; sociala medier; förändring; konsumentmakt; efemär kommunikation; vana; uppdatering; digital kultur; social media; change; consumer power; ephemeral communication; habit; update; digital culture; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This case-study intends to show how an update, or re-design, of an application can affect the relationship between the user and the brand behind the application. To examine this, the study uses Snapchat and its re-design from early 2018 as a case-study, an update which due to users’ opinions and reactions online had serious consequences for Snap Inc. LÄS MER