Sökning: "Elever med ADHD diagnos"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden Elever med ADHD diagnos.

  1. 1. En tillgänglighetsanpassad problemlösning i matematik : En systematisk litteraturstudie som undersöker huruvida matematisk problemlösning kan tillgänglighetsanpassas utifrån exekutiva funktioner.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Hogenfält; [2023]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; exekutiva funktioner; adhd; arbetsminne; inkludering; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetsområdet för denna systematiska litteraturstudie valdes utifrån observationer attdet råder meningsskillnad inom forskning för adhd och huruvida diagnosen påverkarelevers skolframgång. Forskning har börjat undersöka om och i sådant fall hurexekutiva funktioner korrelerar med adhd, men i mindre utsträckning vad det kanbetyda för skolpraktiken. LÄS MER

  2. 2. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Clara Josephson; Mikaela MacArthur; [2023]
    Nyckelord :konsekvenser av diagnos; tematisk analys; strukturfunktionalism; modellinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om pedagogiska resurser. : Mötet med diagnoser i en klassrumsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Paula Forsberg; Zeinab Fakhro; [2023]
    Nyckelord :ADHD; classroom environment; pedagogics; student; teacher; ADHD; elever; lärare; klassrumsmiljö; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka pedagogiska resurser som är möjliggörande för ett lärande i en klassrumsmiljö. Lärarens kunskap samt erfarenhet när det kommer till pedagogiskt arbete med diagnoser, vad har det för avgörande roll i elevens mottaglighet? Därav blir frågan vilka metoder och strategier som används i deras dagliga arbetsroll. LÄS MER

  4. 4. Lärarens arbetssätt vid inkludering i SO-undersvisningen av elever med NPF-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maja Brostedt; Karalic Deniz; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autismspektrum; Aspergers; Inkludering; Lågstadiet; Lärarens arbetssätt; NPF; SO-undervisning; Språkstörning.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER