Sökning: "En språkutvecklande so-undervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden En språkutvecklande so-undervisning.

  1. 11. Språkutvecklande SO-undervisning

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tatjana Grujic; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; språkutvecklande arbetsmetoder; språkutvecklande SO-undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundar sig i två frågeställningar där syftet är att undersöka det språkutvecklande arbetssättet på en skola. Det som undersökts är vad lärarna menar är viktigt att tänka på när det gäller elevernas språkutveckling i svenska i det flerspråkiga klassrummet. LÄS MER

  2. 12. Språkutvecklande SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathilda Brandtmar; [2019]
    Nyckelord :SO-undervisning; Språkutveckling; Kunskapsutveckling; Ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 arbetar språkutvecklande i SO-ämnena för att stärka elevers skolspråk. Studien syftar också till att undersöka vilka arbetssätt och material som används samt vilken effekt det har på elevers språk- och kunskapsutveckling i SO-undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Språkutvecklande SO-undervisning för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Silvandersson; Juliette Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkselever; anpassningar; SO-undervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : En stor utmaning i SO-undervisningen är mötet med andraspråkselever. Allt oftare ställs lärare inför det faktum att elever ännu inte behärskar sin svenska i den utsträckning som skolan faktiskt kräver. LÄS MER

  4. 14. Språkutvecklande SO-undervisning i de tidigare skolåren- en kvalitativ studie baserad på lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Sjunnesson; Emelie Hansson; [2018]
    Nyckelord :kunskapsutveckling; språkutveckling; SO-undervisning; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka arbetssätt och material lärare använder sig av i SO- undervisningen för att utveckla elevers ämnesspråk och ämneskunskaper, samt vilka effekter lärare menar att dessa arbetssätt har på elevers språk- och kunskapsutveckling. I studien presenteras bland annat det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  5. 15. Vägledning i SO-undervisningen : Epistemologiska riktningsgivare för ämnesspecifik språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Persson; Theresé Petterson; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Samhällsorienterande undervisning; Observation; Epistemologiska riktningsgivare; Språkutvecklande ämnesundervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur läraren vägleder elever i skolans samhällsorienterande undervisning (SO- undervisning) samt hur två lärare arbetar med ämnesspecifika ord och begrepp i historieämnet. Två lärare och klasser i årskurs fyra och fem har observerats med videokamera. LÄS MER