Sökning: "språkutvecklande arbetsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden språkutvecklande arbetsmetoder.

  1. 1. Att utveckla språklig medvetenhet utomhus – observationer av förskollärarnas undervisning utomhus i syfte att stärka barns språkliga medvetenhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andjelina Alijevikj; Habibe Citak; [2024-02-29]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; utomhusmiljö; förskollärare; språkliga handlingar; ELSA-modellen.;

    Sammanfattning : Tillskillnad från förskolan så bedrivs den planerade undervisningen med språkutveckling i förskoleklass främst inomhus. För att kunna bedriva en undervisning som är lekfull och lustfylld behöver det finnas variation samt medvetenhet i förskollärarnas arbetsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Katarina Perez Puelma; [2024]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; begrepp; flerspråkighet; samhällskunskap; språkutvecklande undervisning; och strategier;

    Sammanfattning : I dagens skola präglas klassrummet av en stor mångfald med elever från olika delar av världen. Det innebär att lärarna möter och undervisar elever med olika språkliga förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Högläsning och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Oskar Andell; Najma Ahmed Hussein; [2023-10-23]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; fritidshem; literacy;

    Sammanfattning : Abstract I dagsläget är läsning en central fråga för många, inte minst Göteborgs stad. Det har sedan några år tillbaka larmats på flera håll i landet om bristande språkkunskaper i tidiga åldrar hos barn, men även vissa vuxna. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande Arbetssätt I SO- Undervisningen : En kvalitativ studie om F-3 lärares perspektiv på ett språkutvecklande arbetssätt i SO- undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Göz; Celine Ercan; [2023]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; SO- undervisning; F-3 lärare; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur F-3 lärare arbetar språkutvecklande i SO- undervisningen. Vi har valt att använda en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med fyra lärare. Intervjuerna har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv och relevant forskning. LÄS MER

  5. 5. Att lära elever ett främmande språk-begreppsförståelse vid naturorienterande undervisning : En kvalitativ studie med lärare i naturorienterande ämnen undervisande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jesper Sundberg; Maria Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :NO; naturorientande; undervisning; begreppsförståelse; pragmatism; inquiry; ”cash value”; språkutvecklande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera arbetsmetoder inom den naturvetenskapliga undervisningen specifikt inriktad på begreppsinlärning. Studien genomfördes med en metod av kvalitativ karaktär bestående av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER