Sökning: "Entreprenöriella Drivkrafter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Entreprenöriella Drivkrafter.

  1. 1. Entreprenörskap på ekonomiprogrammet : - en jämförande studie av hur tre gymnasieskolor realiserar praktiskt företagande på ett teoretiskt program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gustafsson Maria; [2023]
    Nyckelord :Företagsekonomi; entreprenörskap; praktiskt företagande; handlingskraft; bollplank; coach och process.;

    Sammanfattning : Dagens samhälle står inför en stor utmaning att möta det entreprenöriella behovet av drivkrafter som för svenskt näringsliv framåt. Skolverket (2022b) beskriver vikten av en entreprenöriellt präglad skola som ger elever möjlighet till kreativitet och skapande. LÄS MER

  2. 2. En oberoende musikers affärsmodell : Hur används nätverk i affärsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Lenndin; Linnea Junkka; [2020]
    Nyckelord :affärsmodell; nätverk; musik; musiker; innovation; inkubator;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord på uppdrag av inkubatorn Expression Umeå, som tillsammans med Tillväxtverket arbetar med ett forskningsprojekt för affärsmodeller för den kulturella näringen. Digitaliseringen har medfört att musiker kan arbeta mer oberoende och producera musik självständigt utan att vara kontrakterade av skivbolag. LÄS MER

  3. 3. The interaction between contexts and entrepreneurs in a rural setting : investigating men and women entrepreneurs in the coordinated network Fjärdhundraland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fanny Eriksson; Frida Fellenius; Rebecca Norman; [2016]
    Nyckelord :coordinated network; gender; institutional context; rural entrepreneurship; social context; social entrepreneurship; spatial context;

    Sammanfattning : Research has shown an increased interest regarding the meaning of contextual factors and their effect on entrepreneurial activities. It is shown that the entrepreneur’s surroundings possess a greater meaning to the entrepreneurial activities than what earlier research has revealed. LÄS MER

  4. 4. Drivkrafter bakom att starta en gårdsbutik : en fallstudie av 3 uppländska gårdsbutiker och lantbrukarna bakom dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sanna Lindkvist; Natalie Tysk; [2016]
    Nyckelord :gårdsbutik; lantbruksentreprenör; pluriaktiv; portfolioentreprenör; resursutnyttjande; drivkrafter; motivation; landsbygd; lantbruk;

    Sammanfattning : Sveriges landsbygd är under omstrukturering. Dagens lantbrukare väljer i högre grad att diversifiera lantbruksverksamheten för att sprida sina risker och få bättre lönsamhet. Efter en tid med svåra förhållanden hos de svenska lantbrukarna upplever främst nötköttsproducenter att framtiden ser ljusare ut gällande lönsamheten. LÄS MER

  5. 5. Creating a win-win-win-win situation : En fallstudie av den sociala entreprenörens motivation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Sandra Adamsson; Sophie Lundell; [2013]
    Nyckelord :Socialt Entreprenörskap; Entreprenöriella Drivkrafter; Motivationsfaktorer; Hållbar Utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Socialt företagande utmärks av entreprenörens förmåga att identifiera samhällsproblem och tillmötesgå de sociala behoven i samhället. Det finns olika definitioner av socialt entreprenörskap, och dessa antyder att de styrande drivkrafterna skiljer sig ifrån de i traditionellt entreprenörskap. LÄS MER