Sökning: "lärarrollen lärande kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lärarrollen lärande kunskap.

  1. 1. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. ”Du behöver inte uppfinna hjulet – det är redan uppfunnet” : en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar av Singaporemodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Annika Alfredsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Singaporemodellen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Singapore modellen är en matematisk undervisningsmodell med ett problemlösande förhållningssätt som grundats i hur Singapore lägger upp sin matematikundervisning. Ett naturligt intresse för hur Singapore undervisar har växt tack vare deras kontinuerligt höga resultat i nationella undersökningar såsom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PISA (Programme for International Student Assessment). LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning i matematikundervisning : ett verktyg för att lyckas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Erlandsson Kuitems; Nhu Yen Tran; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; matematik; lågstadiet; feedback; feedforward; motivation;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt strävar vi efter att förstå formativ bedömnings påverkan i matematikundervisning med fokus på lågstadiet. Med andra ord samband mellan applicering av formativ bedömning i undervisning och vad det ger för resultat. LÄS MER

  4. 4. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Anna Charlotta Gräslund; [2021]
    Nyckelord :Pain; physical losses; body; dance education; Merleau-Ponty; phenomenology; intercorporeity; practical knowledge; Smärta; fysiska förluster; kropp; dansundervisning; Merleau-Ponty; fenomenologi; mellankroppslighet; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Muntliga framställningar och socialisation i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med gymnasieelever som använder alkohol och narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Benitha Wallsten; Alexander Ledin; [2021]
    Nyckelord :gymnasieelever; substansmissbruk; socialisation; skolkontext; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra med ny kunskap om muntliga framställningar beträffande socialisation i skolkontexten gällande gymnasieelever med substansbruk. Analysen av det empiriska materialet bygger på socialkonstruktionism med ett kunskapssociologiskt perspektiv som utgår ifrån Peter L. LÄS MER