Sökning: "Erfarenhetsbaserad pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Erfarenhetsbaserad pedagogik.
1. Från utbildningsteori till lärarpraxis : En tematisk analys av yrkesverksamma lärares upplevelser om den relationella pedagogikens förutsättningar i den svenska högstadie- och gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur yrkesverksamma lärare upplever förutsättningarna för att bedriva relationell pedagogik i praktiken för att synliggöra till vilken grad den svenska högstadie- och gymnasie skolan stödjer den relationella pedagogiken. Metoden som användes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Hågkomstresor och erfarenhetens betydelse för historieundervisningen : en intervjuundersökning om lärares/utbildningsutvecklares erfarenheter av hågkomstresor till förintelseläger i Polen och Tyskland
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The study is examining in which ways arranged educational trips to concentration camps are affecting high school and secondary school students. The aim of this study is to increase the knowledge of how meaningful the visit to concentration camps are for students. LÄS MER
3. Påverkansfaktorer och lärdomar vid övergång till distansledarskap : Ledares upplevelser och hantering av övergången från fysisk närvaro till ledarskap på distans
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I studien redogörs påverkansfaktorer som skapas vid övergången från fysiskt- till distansledarskap och lärdomar om vad som händer med ledarskapet. Vi diskuterar kring distansledarskapsutveckling och dess förutsättningar. Vårt syfte är att belysa ledarnas viktigaste erfarenhetsbaserad upplevelser och lärdomar. LÄS MER
4. Erfarenhetsbaserad pedagogik : Metod för att öka kunskap och förståelse om samisk kultur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
5. NO-lärare i årskurserna 4-6 beskriver hinder och möjligheter för utomhusundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Att en erfarenhetsbaserad undervisning kombinerad med en teoretisk undervisning är gynnsamt för lärande är ett faktum. Därför har jag valt att med hjälp av en kvalitativ metod undersöka huruvida lärare nyttjar utomhusundervisning i NO-undervisningen. LÄS MER