Sökning: "Försäljningsprognoser"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet Försäljningsprognoser.

  1. 6. Improving sales forecast accuracy for restaurants

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Rickard Adolfsson; Eric Andersson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Data mining and machine learning techniques are becoming more popular in helping companies with decision-making, due to these processes’ ability to automatically search through very large amounts of data and discover patterns that can be hard to see with human eyes. Onslip is one of the companies looking to achieve more value from its data. LÄS MER

  2. 7. Challenges in forecasting management for global companies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Patrik Bornelind; [2019]
    Nyckelord :Forecasting; Forecasting Management; Forecasting Processes; Demand Forecasting; Sales Forecasting; Demand Planning; Qualitative Forecasting; Prognoser; Prognoshantering; Prognosprocesser; Efterfrågeprognoser; Försäljningsprognoser; Planering av efterfrågan; Kvalitativ prognos;

    Sammanfattning : In today’s fast-moving world, a company´s ability to align with changes in the market is becoming a major competitive factor. Demand forecasting form the basis of all supply chain planning and is a process that companies often fail to recognize as a key contributor to corporate success. LÄS MER

  3. 8. Förutsättningar för leverantörsstyrda lager : En studie om hur leverantörsförhållanden och olika materials egenskaper påverkar VMI.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Martin Westin; Fredrik Olsson Alvebro; [2015]
    Nyckelord :VMI; leverantörsstyrda lager; leverantörsegenskaper; materialegenskaper; lagerstyrning;

    Sammanfattning : I takt med att företagen blir mer globala ökar även konkurrensen och tillverkningsföretag pressas hårdare för att nå lönsamhet. Genom att optimera företagets Supply Chain och utveckla tillverkningens materialförsörjning stärks konkurrenskraften hos företagen. LÄS MER

  4. 9. Informationsdelning med informationssystem - En kvalitativ studie i hur aktörer samarbetar inom svensk livsmedelsindustri och vad som krävs för ett effektivt samarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Mattias Rohmée; Oliver Gelin; [2014]
    Nyckelord :Informationsdelning; POS-data; livsmedelsindustrin; CPFR; leveranskedja; data warehouse.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Informationsdelning behövs för att kunna skapa konkurrensfördelar och träffsäkra försäljningsprognoser på en marknad där marginalerna är små. Även om fördelarna är många av ett gemensamt utbyte av information så finns det flera omständigheter som hämmar företag från att ingå i samarbeten där känslig information lämnar organisationen. LÄS MER

  5. 10. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Mattias Lengberg; Nergis Muameleci; [2012]
    Nyckelord :värdering; IFRS 3; IAS 38; varumärke; varumärkesvärdering; immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER