Sökning: "Förskola etnicitet inkludering"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Förskola etnicitet inkludering.

  1. 6. “Bara få va mig själv” En studie om inkludering av barn med olika etniska bakgrunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Lund; Alexandra Held Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Barn; Etnicitet; Förskola; Förskollärare; Inkludering; Interaktionsanalys; Samling; socialkonstruktivistisk teori;

    Sammanfattning : Förskolan blir allt mer mångkulturell och många kommuner har tagit bort sina modersmålslärare för att lämna över det ansvaret på förskolans personal. För att få en förståelse för hur förskollärarna tar sig an det uppdraget vill vi ta reda på hur förskollärarna inkluderar barnens etniska bakgrunder i verksamheten. LÄS MER

  2. 7. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Larsson; Nathalie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; förskola; inkludering; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER

  3. 8. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan : Om att arbeta för inkludering och lika möjligheter för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nyström; Linnea Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Interkulturellt förhållningssätt; mångkultur; olikhet; acceptans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur interkulturellt förhållningssätt tillämpas i förskolan för att ge lika möjligheter till utveckling och lärande för alla barn oavsett bakgrund. Som metod användes kvalitativa intervjuer som genomfördes med pedagoger i två mångkulturella förskolor. LÄS MER

  4. 9. Förekomsten av "mobbing" i förskolan

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Pia Slotte; [2010]
    Nyckelord :Exkludering; inkludering; förskola; kränkande behandling; mobbing; utanförskap.;

    Sammanfattning : "Mobbing" i förskolan är ett relativt outforskat område om man jämför med mobbing i skolan. Till en början skulle studien handla om förskolornas likabehandlingsplaner, men i det tidiga sökandet efter information kring detta så uppstod nya funderingar. LÄS MER