Sökning: "Förskolechefens ledarskap"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Förskolechefens ledarskap.
1. Förebyggande och främjande -om tidiga insatser i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Artberger, Ulrika (2018). Förebyggande och främjande – om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. ”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det teoretiska ramverk som främst används är praktikarkitektur. LÄS MER
3. Pedagogiskt ledarskap i förskolechefers vardag
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Abstract Syftet med studien har varit att undersöka vilka arbetsuppgifter förskolechefer utför, hur de ser på sitt eget arbete och på sitt eget ledarskap. Jag har också undersökt om förskolechefer i privat regi har liknande arbetsuppgifter som förskolechefer i offentlig regi har eller om dessa skiljer sig åt. LÄS MER
4. Jag är förskollärare! : Förskollärares beskrivningar av sin profession och möjligheterna till kompetensutveckling i sitt uppdrag.
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin yrkesprofession. Förskollärare uppfattar sina förutsättningar och möjligheter att utföra sitt uppdrag samt att kompetensutvecklas i sitt yrke på olika sätt. LÄS MER
5. Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan med fokus på ledning : En kvalitativ intervjustudie med förskolechefer kring implementeringstrategier och ledning av det systematiska kvalitetsarbetet i praktiken
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Förskolechefen som nyckelperson har stort ansvar för kvalitetsarbetet som beskrivits och förtydligats i den nya läroplanen. Förskolechefens roll innefattar ett ansvar att leda ett systematiskt kvalitetsarbete och utveckla hållbara system för det arbetet. LÄS MER