Sökning: "First-teacher"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet First-teacher.
1. (O)rättvist, (o)tydligt och (o)jämlikt : En intervjustudie om lärares förhållningssätt till förstelärarreformen 10 år efter dess införande
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : In this study, a number of teachers' attitudes towards first teachers are examined, a special role that is appointed by the head of school in which the purpose is to develop school operations. Five teachers were interviewed in this study with the goal of sharing their experiences and what challenges and merits they believe the first teacher position provides, ten years after this reform was implemented in Swedish schools. LÄS MER
2. Gemensam kunskapsbas eller uppdelad lärarkår? En studie om lärares kompetensutveckling med bakgrund i förstelärarreformen
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Aim: The aim of this study is to provide information on differences between Swedish first teachers (förstelärare) and teachers’ conditions and opportunities for professional development, and, to analyse what content of professional development they are offered. Theory: The results were analysed using concepts and models from previous research on professions, such as: a definition of profession, governance of professions and the wish to control the process of professionalization. LÄS MER
3. På uppdrag av professionen : skildringar av förstelärares narrativa identiteter
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Narrative identity refers to the interconnected web of stories forged by individuals to explain life. These stories are permeated with values and work as resources for the self during role transitions, in a constant flux of construction and revision. LÄS MER
4. Specialpedagog och Förstelärare i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Förstelärare och specialpedagog i skolutvecklingsprocessen: kompletterande eller konkurrerande roller? (Knutsdotter-Carleson, Trudi & Sandelin, Charlotte, 2021) är vårt examensarbete efter 1,5 år på Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Uppsatsen sätter ljuset på försteläraren och specialpedagogen. LÄS MER
5. Mellan lärare och ledning: karriärstegsreformens konsekvenser för lärares autonomi i den svenska skolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : This paper examines the impact of the Swedish first teacher reform on teachers’ autonomy in the Swedish school context. The theoretical perspective is laid down by Freidson, who uses three distinct logics for explaining how work is controlled. LÄS MER