Sökning: "Flickor och pojkar val av lekar"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Flickor och pojkar val av lekar.

  1. 1. Pedagogers utsagor om barns våldslek i förskolan : “Man vill ju inte att det ska vara grabbarna som gör det”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maybelle Carpio Nyman; Johanna Wennberg; [2021]
    Nyckelord :våldslek; pedagogers utsagor; normer och det normkritiska perspektivet; kön; barns intressen; pedagogers uppmuntran eller avrådan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera pedagogers utsagor om våldslek och synliggöra normer om lek i förskolan. Våldslek i denna studie innebär lek med våldsamma inslag som kan finnas i olika typer av lek. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer, där åtta respondenter från Mellansverige deltog. LÄS MER

  2. 2. Hur leker pojkar och flickor inomhus ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sibila Ajanovic; [2016]
    Nyckelord :barn; förslola; genus; kön; lekmaterial; miljö;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka pojkars och flickors lekar ur ett genusperspektiv i en förskoleverksamhet. Studien utgick ifrån följande frågeställningar: Hur leker pojkar respektive flickor? Hur påverkar miljö barnens lek? Vilket lekmaterial använder de?Studien är genomfört på en förskoleverksamhet där observationer har använts som kvalitativ metod och där observerades barnen i fem års ålder. LÄS MER

  3. 3. Könsstereotyp och könsöverskridande lek : En studie över barns fria lek, ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Casper Hafvström; Rosa Acevedo Gonzales; [2016]
    Nyckelord :recreation center; free play; gender; children s roles; gender identity; fritidshem; fri lek; genus; barns roller; genusidentitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how children play in free play from a gender perspective. We will examine how children do gender in the free play. LÄS MER

  4. 4. "Alla killar måste inte gilla Star Wars" : Fri lek ur ett genusperspektiv i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Wall; Marie Molin; [2014]
    Nyckelord :genus; flickor; pojkar; lek; könsmönster;

    Sammanfattning : BakgrundDet framgår av tidigare forskning att flickor och pojkar tydligt delas in efter traditionella könsmönster. I leken ges barn möjlighet till tillfällen att överskrida de traditionella könsmönstren och bilda sig en egen identitet. Det finns satta normer i samhället att följa och dessa framgår tydligt för individen. LÄS MER

  5. 5. ”Vissa flickor leker med bilar. Men inga killar leker med dockor. På vårt dagis i alla fall.” : – en kvalitativ studie om barns resonemang kring genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Karlsson; Daniela Gilljam; [2014]
    Nyckelord :Förskola; genus; könsmönster; lek;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att vinna kunskap om hur barn på två utvalda förskolor resonerar kring genus. Kvalitativa intervjuer med barn i åldrarna 4:9-6:6 år har genomförts för att se om barnen eventuellt bryter mot de traditionella könsmönster som finns i samhället eller om de följer desamma. LÄS MER