Sökning: "Fokusgrupp Intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 249 uppsatser innehållade orden Fokusgrupp Intervjuer.

  1. 1. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Pehrsson; Malin Hedlund Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; normkritik; förskola; förskollärares perspektiv ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskors erfarenheter av hälsosamtal med 70-åringar i primärvården : En empirisk studie

    Magister-uppsats, Jönköping University

    Författare :Siri Cordes Pettersson; Ylva Wagner Heide; [2024]
    Nyckelord :Elderly persons; focus group; health promotion; motivational interviewing; qualitative content analysis.; Fokusgrupp; hälsofrämjande; kvalitativ innehållsanalys; motiverande samtal; äldre personer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjukvården står inför utmaningar då andelen äldre personer i befolkningen ökar och det är därför av största vikt att främja hälsosamt åldrande. Distriktssköterskan spelar en viktig roll i det hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetet då många sjukdomar kan förebyggas genom hälsosamma levnadsvanor. LÄS MER

  3. 3. Problematisk skolfrånvaro för ungdomar med ESSENCE; En kvalitativ studie om vad som beskrivs som hjälpsamt för att få tillbaka ungdomarna till skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susanne Andersson; Maryam Fetrak; [2023-11-17]
    Nyckelord :School refusal or absence or attendance. ESSENCE; developmental disorders;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien var att elever som ryms under ESSENCE-konceptet är överrepresenterade gällande problematisk skolfrånvaro (Munkhaugen 2018). ESSENCE betyder Early Symtomatic Syndroms Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations och är ett paraplybegrepp för neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser utan ställd diagnos (Gillberg 2018). LÄS MER

  4. 4. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  5. 5. Social hållbarhet på gården. Social hållbarhet på ekologiska och konventionella växtodlingsgårdar från lantbrukarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Linnéa Ryrvik; [2023-06-28]
    Nyckelord :”Social hållbarhet”; ”arbetsvillkor”; ”livskvalitet”; ”lantbruk”; ”hållbarhetsverktyg”; ”gårdsnivå”; ”Social sustainability”; ”working conditions”; ”quality of life”; ”agriculture”; ”sustainability assessment tool”; ”farm level”;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka social hållbarhet på ekologiska och konventionella växtodlingsgårdar från lantbrukarens perspektiv. För att uppnå detta syfte har intervjuer med lantbrukare genomförts utifrån hållbarhetsverktyget RISE (Response Inducing Sustainability Evaluation). LÄS MER