Sökning: "Formulation Stage"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Formulation Stage.

  1. 1. Detta vill jag berätta : Materiell kultur och identitet hos ogifta Svenska kvinnliga amerikaemigranter verksamma inom sjukvården

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Julia Aldén; [2024]
    Nyckelord :Emigration; Materiell Kultur; Kvinnor; Identitet; Amerika; självbild; föremål; performativitet; objektifiering; konsumtion;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to create a deeper understanding of the identity and self-image of female Swedish emigrants of the 1880s-1920s with the help of preserved personal objects by answering the following questions with a microhistory approach: What significance did material objects have for the identity formulation of female Swedish emigrants in healthcare in America? And, What do the material objects tell us about the identity, self-image and experience of these unmarried female Swedish-American emigrants? To answer the questions material sources have been examined with the use of Wilhelm Dilthey's hermeneutic method of interpretation. A method where historical understanding is viewed as essential for our ability to interpret historical meaning. LÄS MER

  2. 2. Prestationsmått vid uppstart : En fallstudie av Northvolt Ett i Skellefteå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Martin Sandgren; Carlos Porras; [2023]
    Nyckelord :Performance indicators; key performance indicator; performance measurement; co-creation; performance measurement systems; Prestationsmått; nyckeltal; prestationsmätning; medskapande; prestationsmätningssystem;

    Sammanfattning : Prestationsmått och dess formulering tillsammans med målsättningsteorin är två vanligtförekommande begrepp i de flesta produktionsenheter. Syfte med studien är att beskrivaoch förklara hur prestationsmått formuleras i en ny produktionsenhet. Examensarbetetbeskriver vikten av medskapande mellan företag och dess kunder. LÄS MER

  3. 3. Investigation of new hot melt adhesives with plasticisers based on renewable resources : Investigating the use of sustainable plasticisers in hot melt adhesives

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper (from 2013)

    Författare :Shadi Feyzabi; [2023]
    Nyckelord :Hot melt adhesives; renewable; mineral oil; vegetable oil; rheology; viscosity; loop tack; adhesive strength; Smältlim; förnybar; mineralolja; vegetabilisk olja; reologi; viskositet; loop tack; vidhäftningsstyrka;

    Sammanfattning : Hot melt adhesives (HMA) are a class of adhesives that, unlike solvent-or waterborne counterparts, do not contain organic solvents or other carriers, and are produced and subsequently applied in a molten state. The main components of HMA are polymers, tackifying resins, and a plasticiser. LÄS MER

  4. 4. Bringing New Technology to a Complex Market : A Market Analysis of the VIPS Protocol

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Staffan Leijnse; [2023]
    Nyckelord :B2B Marketing; Segmentation; Technology Transfer; Commercialization; Case Study;

    Sammanfattning : University research being adopted by, or transferred to, industry has enabled many of the things we now take for granted. The road from a breakthrough at a university to societal consequences is however a long and winding road full of dead ends and surprising turns. LÄS MER

  5. 5. Strategier i svenska byggföretag vid konjunkturnedgång : En kvalitativ studie om hur byggföretag påverkas samt planerar och agerar strategiskt på en svikande marknad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erika Front; Therese Johansson; [2023]
    Nyckelord :State of the market; construction industry and strategy; Konjunktur; byggbransch och strategi;

    Sammanfattning : Problemformulering:  - Hur påverkas svenska små till medelstora byggföretag av den nedåtgående konjunkturen? - Hur planerar och agerar svenska små till medelstora byggföretag strategiskt vid den nedåtgående konjunkturen? Syfte: Syftet i studien är att undersöka om och hur byggföretag påverkas av nuvarande konjunkturnedgång samt hur ledningen på tio olika byggföretag agerar och eventuellt förändrar företagets strategier vid en nedåtgående konjunktur. Vi vill skapa en förståelse hur ledningen inom byggsektorn planerar och handlar för att ta sig igenom en kris på bästa möjliga sätt. LÄS MER