Sökning: "Frågetyper"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet Frågetyper.
16. Att komma till saken En kartläggning av frågetyper i nio inkassosamtal
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag frågor som inkassohandläggare ställer i samtal med skuldsatta personer. I syfte att kartlägga frågorna och deras funktion för samtalen kategoriseras de in i frågetyper efter syntaktisk konstruktion och prosodiska drag. LÄS MER
17. Talhandlingar och talutrymme. : En studie av andraspråksinteraktion
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur en klassrumsinteraktion i Utbildning i svenska för invandrare kan te sig. Ett mer specifikt syfte med uppsatsen är att undersöka hur interaktionen mellan lärare och elever ser ut för fördelning av talutrymme, tal-handlingar, respons samt lärarens frågetyper. LÄS MER
18. Korrigering för slumpfel och metodeffekter i sambandsanalys av enkätdata med SQP 2.0
Magister-uppsats, Statistiska institutionenSammanfattning : Sambandsanalys av surveydata kompliceras av förekomsten av slumpfel och metodeffekter i de avgivna svaren. Dessa felkällor kan leda till betydande över- eller underskattning av sambanden mellan undersökta variabler, och riskerar att leda till felaktiga slutsatser. LÄS MER
19. Kommunikation i matematikundervisningen : Hur eleverna får möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik och matematisk statistikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga i matematikklassrummet. Bakgrunden till detta är att kommunikationsförmågan har blivit en viktig del i den nya läroplanen, Lgr11. LÄS MER
20. Hur påverkar två undervisningsmetoder lärande? : En jämförande studie av två etablerade synsätt på undervisning
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Dennauppsats har genom en experimentell studie undersökt om två olika sorters undervisningsmetoderger olika effekt på elevers lärande. De två teorier/undervisningsmetoder somhar jämförts är behaviorismen och konstruktivismen. LÄS MER