Sökning: "Frida Sveningsson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Frida Sveningsson.

  1. 1. “INGEN BIKINI BLIR SNYGG PÅ EN GRÖNVIT KROPP” En studie om solning och att vara solbrun i populärkulturella medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Krook; Gabriella Moberg; [2017-02-15]
    Nyckelord :Popular culture; lifestyle magazines; beauty ideals; tanning; framing;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 HP Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap - PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 18595 Nyckelord: Popular culture, lifestyle magazines, beauty ideals, tanning, framing Syfte: Att undersöka hur innehållet i populärkulturella livsstilsmagasin uppmärksammar solning samt att vara solbrun. Metod: Kvalitativa innehållsanalyser Material: Fyra svenska populärkulturella livsstilsmagasin - Amelia, SOLO, Veckorevyn och Frida under perioden september 2015 till augusti 2016 Huvudresultat: Studien kom fram till att det främst var i två sammanhang som magasinen pratade om solning och att vara solbrun, nämligen hälsa och utseende, där utseende var det dominerande. LÄS MER

  2. 2. KOMMUNICERA FÖR ATT ÖVERLEVA – En kvantitativ studie om gymnasieskolors kommunikation i syfte att rekrytera elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Tverelv; Johan Törnroth; [2016-09-08]
    Nyckelord :kommunikation; Strategisk kommunikation; gymnasiemarknad; gymnasiemarknadsföring; målgrupp; kanal; budskap;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Mathias Färdigh Sidantal: 65 (inklusive referenser och bilagor) Antal ord: 19 501 Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieskolor i Sverige kommunicerar i syfte att rekrytera elever. Teori: Strategisk kommunikation (inklusive teorier om målgrupp, budskap och kanal) Metod: Kvantitativ webbenkät Material: Enkätsvar från 289 gymnasieskolor i Sverige Resultat: Med strategisk kommunikation som teoretisk ram redovisas hur de undersökta svenska gymnasieskolorna arbetar med målgrupper samt vilka budskap och kanaler de använder. LÄS MER

  3. 3. DINING WITH STRANGERS En kvalitativ studie om vad som motiverat användare till att bli early adopters av appen Airdine

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Ekholm; Kristoffer Paldeak; [2016-09-08]
    Nyckelord :Airdine; Innovation; motivation; Early Adopters; marketing; delningsekonomi; peer to peer-tjänster; social dining; influencer marketing;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 V16 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT/2016 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 41 Antal ord: 15766 Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för vilka faktorer som har motiverat Early Adopters konvertering till att bli användare av tjänsten Airdine. Vi kommer att söka svar på detta genom att se till dels vilka motiv som ligger bakom konverteringen dels vilken information som haft en övertygande funktion. LÄS MER

  4. 4. ”MER TEATER FÖR ELEVERNA” En kvalitativ intervjustudie om lärares kommunikationsbehov i samband med en teaterföreställning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Johansson; Jennifer Gustavsson; [2016-02-11]
    Nyckelord :Teater; Skola; Kommunikationsbehov; Demokrati; Värdegrundsfrågor; Målgrupp; Opinionsledare;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin och år: Ht 2015 Handledare: Gabriella Sandstig Examinator: Malin Sveningsson Sidantal: 47 sidor exkl. bilagor Antal ord: 19 402 ord Rapport nr: Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förutsättningar som lärarna upplever i värdegrundsarbetet kopplat till elevernas teaterbesök, med särskilt fokus på kommunikativa möjligheter och begränsningar. LÄS MER

  5. 5. “Bli en härmapa” - En kvalitativ studie om hur tjejer representeras i tidningen Frida

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Stenbeck; [2014-09-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: “Bli en härmapa” - En kvalitativ studie om hur tjejer representeras i tidningen Frida Författare: Johanna Stenbeck Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2014 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 34 sidor Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur tjejer representeras i tidningen Frida. LÄS MER