Sökning: "Fysisk aktivitet påverkar inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Fysisk aktivitet påverkar inlärning.
1. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER
2. Förskolebarns behov av fysisk aktivitet och utevistelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att söka kunskap om hur förskollärare arbetar för att tillgodose barns behov av fysisk aktivitet och utevistelse i förskolan. I dagens stillasittande samhälle blir förskolans uppdrag att främja barns rörelseglädje alltmer betydelsefullt. LÄS MER
3. Gestaltningsförslag av Blekinge Tekniska Högskolas utomhusmiljö
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Idag läggs det största fokuset på utemiljöer för vissa utsatta grupper såsom barn, äldre och funktionsvarierade. Trots detta är det lika viktigt för en student på ett universitet att komma ut och röra på sig liksom ett barn på grundskolan tack vare de effekterna som en fysisk aktiv vardag kan ge. LÄS MER
4. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En empirisk studie om lärares uppfattningar och motiv till användningen av fysisk aktivitet, samt karaktären på de fysiska aktiviteterna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet (Skolverket, 2019a). Denna empiriska studie bygger på en tidigare systematisk litteraturstudie som fokuserade på fysisk aktivitet i matematikundervisningen och hur och i så fall om det påverkar elevers inlärning, arbetsminne och koncentration. LÄS MER
5. Fysisk matematik : En litteraturstudie över sambandet mellan fysisk aktivitet och matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Detta arbete behandlar hur fysisk aktivitet påverkar matematikinlärningen. Studier pekar på att barn och ungdomar tillbringar för mycket tid stillasittande. Matematiklektionerna i skolan präglas av arbete i matematikböckerna. Syftet med denna litteraturöversikt är att se om fysisk aktivitet och inlärningen i matematik har något samband. LÄS MER