Sökning: "Fysisk aktivitet påverkar inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Fysisk aktivitet påverkar inlärning.

  1. 1. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Jäderberg; Katja Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; fysisk aktivitet; förskola; inomhusmiljö; rörelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns behov av fysisk aktivitet och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Wirblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk aktivitet; Utevistelse; Rörelseglädje; Barn; Hälsa; Kognitiv utveckling; Proprioception; Vestibulära systemet; Inlärningsförmåga; Koncentrationsförmåga; Skolprestatione;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att söka kunskap om hur förskollärare arbetar för att tillgodose barns behov av fysisk aktivitet och utevistelse i förskolan. I dagens stillasittande samhälle blir förskolans uppdrag att främja barns rörelseglädje alltmer betydelsefullt. LÄS MER

  3. 3. Gestaltningsförslag av Blekinge Tekniska Högskolas utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Sofia Renbjörk; Elin Holmström; [2021]
    Nyckelord :Blekinge Tekniska Högskola; utomhusmiljö; gestaltningsförslag; lärandemiljö; student; fysisk aktivitet; campus;

    Sammanfattning : Idag läggs det största fokuset på utemiljöer för vissa utsatta grupper såsom barn, äldre och funktionsvarierade. Trots detta är det lika viktigt för en student på ett universitet att komma ut och röra på sig liksom ett barn på grundskolan tack vare de effekterna som en fysisk aktiv vardag kan ge. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En empirisk studie om lärares uppfattningar och motiv till användningen av fysisk aktivitet, samt karaktären på de fysiska aktiviteterna 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mathilda Gustafsson; Nicole Solin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; fysisk aktivitet; inlärning; koncentration;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet (Skolverket, 2019a). Denna empiriska studie bygger på en tidigare systematisk litteraturstudie som fokuserade på fysisk aktivitet i matematikundervisningen och hur och i så fall om det påverkar elevers inlärning, arbetsminne och koncentration. LÄS MER

  5. 5. Fysisk matematik : En litteraturstudie över sambandet mellan fysisk aktivitet och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eleni Pebes; Sofie Palm; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Matematik; Inlärning; Laborativt arbete;

    Sammanfattning : Detta arbete behandlar hur fysisk aktivitet påverkar matematikinlärningen. Studier pekar på att barn och ungdomar tillbringar för mycket tid stillasittande. Matematiklektionerna i skolan präglas av arbete i matematikböckerna. Syftet med denna litteraturöversikt är att se om fysisk aktivitet och inlärningen i matematik har något samband. LÄS MER