Sökning: "Gävle Religionsdidaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Gävle Religionsdidaktik.

  1. 21. Religionskunskapens paradox : En studie av elevers tankar och åsikter kring ämnet religionskunskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Monika Holmer; [2016]
    Nyckelord :religionsundervisning; religionsdidaktik; religionskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka elevers inställning och intresse för ämnet religionskunskap samt om de anser ämnet som relevant i dagens sekulariserade, mångkulturella samhälle. De tre huvudfrågor vilka jag utgick från var dels att se vilka mål kursplanen ställer upp för ämnet religionskunskap och hur eleverna uppfattar dess syfte, dels om elevernas religiösa eller icke-religiösa bakgrund hade någon betydelse för hur de uppfattar ämnet samt om undervisningen förmår att engagera eleverna till ett aktivt deltagande under lektionerna. LÄS MER

  2. 22. Det är upp till varje enskild lärare : Fyra lärare om att motverka intolerans och främja demokrati inom religionsämnet inom vuxenutbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Frejd; [2013]
    Nyckelord :Intolerans; värdegrund; värdegrundsarbete i skolan; religionsundervisning; intolerans i skolan; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och beskriva fyra lärares upplevelser och erfarenheter av att möta och bemöta intolerans i religionsämnet inom vuxenutbildningen men också vilka strategier och arbetssätt de använder sig av och vilket stöd de finner i det arbetet. I uppsatsen finns tidigare forskningsresultat redovisade när det gäller begreppet intolerans, vilka typer av intolerans som identifierats på högstadiet och gymnasiet men också hur man kan motverka fenomenet. LÄS MER

  3. 23. En studie om hur alternativa religioner och livsåskådningar presenteras för Gävles högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Paola Palmblad; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionskunskap; läromedelsanalys; nya religiösa rörelser; alternativa religioner; alternativa livsåskådningar; undervisning; högstadiet; intervjuer;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida påståendena i Peter Åkerbäcks artikel Att sekter är farliga - det vet väl alla? stämmer överens med situationen i högstadieskolorna i Gävle. Han menar att alternativreligiösa rörelser, ofta kallade sekter, framställs på ett sätt präglat av fördomsfullhet, missuppfattningar och på ett förlegat sätt i religionskunskapens läromedel. LÄS MER

  4. 24. Religionskunskap - vad ger det?

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Carina Emericks; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionskunskap; religionsundervisning; ämnesdidaktik; attityder; värderingar;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete är en empirisk studie inom kursen Religionsdidaktik C, Högskolan i Gävle. Tidigare forskning har visat på ett lågt intresse bland svenska grundskoleelever för skolämnet religionskunskap men då Kristna friskolerådet år 2004 tog initiativet att genomföra underökningen ”Attityder i skolan” bland de kristna friskolorna, en underökning som Skolverket genomfört på de kommunala skolorna samma år, visade det sig att eleverna på en av friskolorna ansåg detta ämne som ett av de allra roligaste. LÄS MER

  5. 25. När döden drabbar någon i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Jenny Odenmyr; [1998]
    Nyckelord :religionsdidaktik; livsfrågor; döden; sorg; kris; krishantering; krishanteringsplan;

    Sammanfattning : Uppsatsen är skriven för att ge några tankar om hur man kan förbereda sig för en av de svåraste situationer vi som lärare eller skolpersonal kan hamna i, när det gäller dödsfall eller svåra kriser i skolan. Under mina år på Högskolan i Gävle/Sandviken har jag funnit väldigt lite litteratur och fått ringa undervisning i ämnet krishantering. LÄS MER