Sökning: "Gävle Religionsdidaktik"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden Gävle Religionsdidaktik.

  1. 6. Gymnasielärares arbete med inkludering i religionsundervisningen : Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; Filip Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktik; inkludering; inkluderande undervisning; delaktighet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur religionslärare på gymnasieskolan anser att de arbetar med inkludering, samt vilka utmaningar de upplever med detta. Undersökningen har utgått ifrån en kvalitativ metod, för att kunna skapa en djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattning. LÄS MER

  2. 7. Med all rätt, Oden? : En analys av två fornskandinaviska myters potential i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Bolkéus; [2021]
    Nyckelord :Snorris Edda; fornskandinavisk mytologi; nordisk mytologi; etik; moral; etikdidaktik; religionsdidaktik; gymnasiet; idéanalys; idealtypsanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnade att undersöka två fornskandinaviska myters potential som material i religionskunskapens etikundervisning på gymnasiet sett till ämnets syfte att bredda elevens kunskap om och förståelse inför olika etiska förhållningssätt. För att ta reda på detta gjordes en idéanalys av etiken i de valda myterna utifrån olika etiska teorier. LÄS MER

  3. 8. En religionsdidaktisk analys : Lärares utmaningar och anpassningar i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Noras; Roza Paronyan; [2021]
    Nyckelord :religionsdidaktik; mångreligiöst-klassrum; kommunikationsfrågor; elevperspektiv; ämnesöverskridande; individanpassning; religionskunskap; läroplansförändringar;

    Sammanfattning : Det didaktiska ämnesfältet gör det möjligt att undersöka vilka metoder yrkesverksamma lärare applicerar i undervisningen i religionskunskap 1 för att uppnå de krav som ämnesplanen kräver. Denna kvalitativa och kvantitativa undersökning undersöker vilka utmaningar lärare ställs inför och hur dessa utmaningar kan tacklas i religionsundervisningen samt i mångreligiösa klassrum. LÄS MER

  4. 9. Att bygga engagemang : En studie om lärares arbete för att främja elevmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Tommy Sandin; Wille Leyonberg; [2021]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; engagemang; intresse; lärare; undervisning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elevintresset ser ut inför ämnet religionskunskap, hur religionslärare arbetar med att främja elevmotivation inför ämnet religionskunskap samt att undersöka vilka strategier religionslärare använder i sin religionskunskapsundervisning. Frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är som följande: hur upplever religionslärare att elevmotivation och intresse ser ut inför ämnet religionskunskap? Hur arbetar religionslärare med att främja elevmotivation i en klassrumskontext? Vilka strategier använder religionslärare i sin religionsundervisning? Anledningen bakom detta examensarbetes syfte är att vi som författare under genomförda verksamhetsförlagda utbildningsperioder upplevt att det har funnits ett bristande engagemang hos elever för religionskunskap vilket blivit tydligt under lektionstid samt genom läsning av tidigare didaktiska diskussioner kring ämnet. LÄS MER

  5. 10. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; Sofia Grälls; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; interkulturell; multikulturell; klassrum; religion; pedagogik; kommunikation; acceptans;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER