Sökning: "Gävle Religionsdidaktik"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Gävle Religionsdidaktik.
16. Fyra tolkningar av elevinflytande i kursen Religionskunskap : En kvalitativ studie på högstadiet om religionslärares uppfattningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett religionsdidaktiskt perspektiv undersöka vad religionslärare på högstadiet anser om att ge elever inflytande i religionsundervisningens planering och genomförande. Samt ta del av hur lärare väljer att tolka begreppet elevinflytande. LÄS MER
17. Existentiell hälsa och existentiella frågor i svensk gymnasieskola : Ett folkhälsoansvar eller en irrelevant del av religionsämnet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : This report aimed to create a guiding document for teachers and schools regarding existential health and existential questions. The purpose was to research the need of existential health and existential questions in secondary school students and how it can effect the mental health, what the curriculum says about existential questions, how teachers can include existential health and existential questions in their education and finally, to see if existential health and questions are dealt with as much as it should in relation to need and positive effects. LÄS MER
18. Homosexuella, bisexuella och transpersoner i läroböcker i religionskunskap : En kritisk diskursanalys av framställningen av hbt med särskilt fokus på transpersoner
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to investigate discursive positions that are made about lgbt-people in study books for upper secondary school in the religious studies subject. The study uses a critical discourse analysis to uncover how textual formations as well as textual structures shape a discourse that impacts lgbt-people. LÄS MER
19. Behövs emotionell intelligens i religionskunskapsundervisningen? : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : I denna studie utreds om utvecklandet av emotionell intelligens behövs i religionskunskapsundervisningen på gymnasiet, samt om en sådan pedagogik kan motarbeta främlingsfientlighet. I studien utreds också hur kunskap värderas i religionskunskapsundervisningen, samt i skolan i övrigt. LÄS MER
20. En observationsstudie av momentet religion och vetenskap i religionskunskap 1 på gymnasiet
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie undersöks hur undervisningen om religion och vetenskap i religionskunskap 1 på gymnasiet kan vara konstruerad i klassrumspraktiken, det vill säga vad som presenteras angående förhållandet mellan religion och vetenskap, samt vad som sker i interaktionen mellan läraren och eleverna. Studien bygger på observationer av en klass och deras lärare under momentet religion och vetenskap. LÄS MER