Sökning: "Gävle Religionsdidaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden Gävle Religionsdidaktik.

  1. 11. Du gamla ersatt av du fria : en kvalitativ studie av begreppen nyreligiositet, privatreligiositet och begreppens identifikationsvärde bland praktiserande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Robson; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; nyreligiositet; postsekularisering; privatreligiositet; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Min intention med denna uppsats är att ta reda på om begreppen nyreligiös och privatreligiös har ett identifikationsvärde för personer som enligt det religionsvetenskapliga sättet att förstå dem ingår i de grupper som beteckningarna avser. Syftet med studien är också att ta reda på vad dessa personer anser att religionsundervisningen ska innehålla i ett postsekulariserat samhälle. LÄS MER

  2. 12. Är den sekulära normens styrka standard i var och ett religionskunskapsklassrum? : En empirisk studie av gymnasieelevers upplevelse av religions­kunskaps­undervis­ningen i ett sekulariserat Sverige.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Åberg Svensson; [2020]
    Nyckelord :religionsundervisning; religion; religionsdidaktik; sekularisering; svenska skolan; kristendom; ateism; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att dagens religionskunskapsundervisning tenderar att ha ett sekulariserat perspektiv som norm i klassrummet. Denna norm resulterar i exkludering av religiösa elever samt en negativ inställning till individer med religiös tro. LÄS MER

  3. 13. Lärares upplevelser av undervisning om tro och vetenskap. : Religionslärares tankar om neutralitet i undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap på gymnasiet.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Niklas Ekbom; [2019]
    Nyckelord :andrafiering; Masoud Kamali; neutralitet; religion; religionsdidaktik; utbildning; vetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur religionslärare som har undervisat i kursen Religionskunskap 1 upplever undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap, en relation som innefattas av ett kunskapskrav i kursens ämnesplan.  Metoden för undersökningen är en enkätundersökning där respondenterna har besvarat frågor utifrån olika aspekter av undervisningen, och därefter givits möjlighet att utveckla sina tankar i ett skrivfält. LÄS MER

  4. 14. De ser inte syftet med undervisninge : En religionsdidaktisk studie kring gymnasieelevers intresse för religionskunskapsämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Tommy Sandin; Viktor Sekulic; [2019]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionskunskap; elevintresse; lärare; engagemang; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevintresse kan se ut inom ämnet religionskunskap och om detta intresse skiljer sig mellan teoretiska kontra praktiska gymnasieprogram samt hur man som lärare kan arbeta med att engagera elever i klassrummet. Frågeställningarna som ligger till grund för arbetet är: Hur ser intresset ut hos elever för ämnet religionskunskap? Finns det någon skillnad i elevers intresse för ämnet religionskunskap mellan teoretiska och praktiska program i gymnasieskolan? Vad kan man som lärare göra för att öka elevers engagemang för ämnet religionskunskap? Anledningen bakom uppsatsens syfte är ett till synes bristande intresse hos elever för religionskunskap vilket visas genom tidigare forskning och pågående diskussioner som berör ämnet. LÄS MER

  5. 15. Lärares och elevers upplevelser av undervisning om tro och vetenskap : Ett jämförande av religionslärares och elevers upplevelser av neutralitet i undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Niklas Ekbom; [2019]
    Nyckelord :andrafiering; Masoud Kamali; neutralitet; religion; religionsdidaktik; utbildning; vetenskap;

    Sammanfattning : The following report is aimed to compare how teachers and students experience teaching when it comes to the subject of religion named Religionskunskap 1 in Swedish upper secondary education (high school), and particular teaching about the relationship between science and religion which is to be a part of the subject regarding to the curriculum. The report uses the method of a digital survey and is focusing on whether the two perspectives science and religion are given an equal amount of time during teaching, if the books and other material used during teaching gives an unbiased version of both perspectives, if the teaching regarding science and religion is neutral in total and if teachers and students find it worrying if the teaching regarding science and religions are not unbiased. LÄS MER