Sökning: "Genrer"
Visar resultat 6 - 10 av 421 uppsatser innehållade ordet Genrer.
6. ”What’s all the fuzz about?” : En analys av den komiska gestaltningen i Hot Fuzz
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats analyserar visuell komedi i Edgar Wrights actionkomedi Hot Fuzz (2007) och hur de tekniska komponenterna: filmfotografi och klippning används för att gestalta detta tillsammans med manuset. För att analysera detta görs ett urval på tre scener per analysdel som utgår från en av de komponenter som uppsatsen använder sig av genom en multimodal metod. LÄS MER
7. Spotify Wrapped : det digitala självporträttet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som utforskar fenomenet Spotify Wrapped. Spotify Wrapped är en årlig resumé på musiken som användarna av musikplattformen Spotify har lyssnat på med statistik på användarnas mest lyssnade låtar, artister, genrer och dylikt. LÄS MER
8. GUILLAUME MUSSO : HISTOIRES D’AMOUR ET AMOUR DU SUSPENSE. Existe-t-il une recette pour écrire un best-seller et quelle importance le traitement des genres littéraires a-t-il dans le succès de Musso ?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : L’objectif de ce mémoire est d’étudier l’impact du traitement des genres littéraires dont se sert Guillaume Musso – et surtout des genres modernes de la littérature que l’onrencontre aujourd’hui dans une librairie ou une bibliothèque en tant que lecteur –sur son immense succès d’auteur le plus lu et le plus vendu en France au cours de dix années consécutives (2011-2020).. LÄS MER
9. ”Jag bara gör den, gör den, gör den, gör den, och sen så är den över” : Hur elever i årskurs 4–6, deras vårdnadshavare och lärare upplever att läsläxor påverkar elevernas läskompetens och läslust
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur en selektion elever inom svenskämnet i årskurs 4–6 samt deras vårdnadshavare och lärare upplever läsläxor vilka syftar till att utveckla elevernas läskompetens och läslust. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med elever, vårdnadshavare och lärare. LÄS MER
10. ”[W]i alle saman her jnne syster oc brödher” – om Vadstenasvenskan kring år 1500 : En språklig studie av SDHK nr 33977 och Jungfru Marie Örtagård
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Många medeltidsbrev finns bevarade och vittnar om svenskans historiska utvecklingsstadier. I denna uppsats ges en transkribering och översättning ut av ett brev från Vadstena ca år 1500, en historisk brytpunkt mellan forn- och nysvenska. LÄS MER