Sökning: "Gifted children"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Gifted children.
1. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER
2. "Prata med mig i stället för att dela in mig i en box!" En intervjustudie om särbegåvade barns upplevelser av förskolan
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Research taking the perspective of gifted children’s own experiences is scarce. To this researcher’s knowledge, there exists none regarding their pre-school years in the Swedish context. Therefore, this study attempts to meet this need of knowledge by presenting the voices of young gifted people’s lived experience of their pre-school years. LÄS MER
3. ”Särskilt begåvade barn” : En kvalitativ textanalys med normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Särskild begåvning : Alla elevers rätt till en livslång lust att lära
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : This thesis aims to illustrate the didactical challenges with giftedness. The research questions for the thesis are “what definitions of giftedness has research developed?” and “how can gifted children be supported within social science subjects?”. The method of the thesis is a literature research strategy. LÄS MER
5. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER