Sökning: "GodEl"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet GodEl.

  1. 6. Socialt entreprenörskap som varumärkesprofilering

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Per Samuelsson; Fredrik Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Socialt entreprenörskap Varumärke Profilering Konkurrensfördelar;

    Sammanfattning : Abstract Interest in the subject appeared from real events. We seemed to discern a trend in society. We have noted that the amount of social enterprises to a greater extent is formed in Sweden. Companies like GodEl, Postkodslotteriet and DEM Collective are typical illustrations of companies included in the category of social enterprise. LÄS MER

  2. 7. Vem konkurrerar om din elfaktura? : En studie om konkurrensstrategier mellan elhandelsföretagen.

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Joakim Goding; Niklas Nilsson; [2009]
    Nyckelord :elbranschen; elmarknaden; konkurrens på elmarknaden; konkurrensvillkor; avreglering; konkurrensstrategier;

    Sammanfattning : Bakgrunden börjar med att ta upp den svenska elmarknadens historia där Vattenfall har varit den dominerande aktören. Elmarknaden är sedan 1996 avreglerad, vilket innebar att elhandelssidan och produktionssidan är utsatt för konkurrens. Elmarknaden präglas av tre stora elhandelsföretag som har ungefär hälften av marknaden. LÄS MER

  3. 8. Finansiering av samhällsentreprenörer : En fallstudie i vilka kanaler Ekobanken, GodEl och Charity Rating använderför att finansiera sin verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Isabel Savén; Martina Zadig; [2009]
    Nyckelord :Samhällsentreprenörskap; samhällsentreprenörer; finansiering; venture philantropy; venture capital; affärsänglar; social finance; social banking; social bank; CDFI; mjuka lån; Charity Rating; Ekobanken; GodEl;

    Sammanfattning : I och med framväxten av samhällsentreprenörer har ett nytt begrepp introducerats påden svenska marknaden. Det handlar om den nya generationen företagare som sermöjligheten i att tjäna pengar samtidigt som de driver verksamheter som skapar ettmervärde för samhället. LÄS MER

  4. 9. Differentiering och dess svårigheter på en homogen marknad : Corporate Social Responsibility som strategi på elmarknaden?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ann Björk; Malin Sjöstrand; [2008]
    Nyckelord :differentiering; homogen marknad; corporate social;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar problematiken kring differentiering genom CSR på den homogena elmarknaden. Elmarknaden har relativt nyligen avreglerats och präglas därför till viss del av en monopolistisk karaktär, vilket framkallar en utveckling av alternativa strategier. LÄS MER

  5. 10. Konsten att slå sig in på en överorganiserad marknad - En fallstudie av uppstickaren GodEl

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lundin; Filip Schöön; [2006]
    Nyckelord :Oligopol; Inbrytning; Konkurrensstrategi; Pris och Mervärde; Entreprenör; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Utredningens syfte är att med hjälp av relevanta teorier studera och analysera entreprenörens roll samt de strategier som ligger till grund för GodEls inbrytning på en oligopolmarknad. Vi har även för avsikt att öka förståelsen för vad som krävs för att lyckas slå sig in i en bransch som består av en homogen produkt samt domineras av ett fåtal stora aktörer. LÄS MER