Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärare och elever i aktion. Matematikutveckling för elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Bjenning; [2013-10-17]
    Nyckelord :aktionsforskning; lärmiljö; reflektion; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att belysa några pedagogers arbete kring elever i behov av stöd i matematik genom att de deltagande pedagogerna reflekterar över den egna praktiken samt ser nya möjligheter med hjälp av teori om och erfarenhetsutbyte kring arbetssätt och metoder. Följande frågeställningar har fokuserats i studien. LÄS MER

  2. 2. Grupphandledning i Matematik. Dialogen - en väg att utveckla vuxnas matematikkompetenser.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotte Arkenback-Sundström; [2013-03-06]
    Nyckelord :vuxenutbildning; aktionsforskning; specialpedagogik; matematiksvårigheter; grupphandledning i matematik; sociokulturellt perspektiv; scaffolding ; zpd; deltagarorienterade forskningsmetoder;

    Sammanfattning : Syfte: Syfte med studien som genomförts inom vuxenutbildningen var att a) Genom en delta-garorienterad aktionsforskningsprocess undersöka betydelsen av grupphandledningens dialo-ger för utvecklandet av matematiska baskunskaper för elever med matematiksvårigheter och b) Att pröva och utvärdera grupphandledningsmodellen som lärmiljö, där den gemensamma utgångspunkten är gymnasiekursen Matematik B. Teori: Det specialpedagogiska förhållningssättet bakom studien ligger nära det interaktiva perspektivet, där utgångspunkten är frågeställningen om vad vi kan lära av de svårigheter en-skilda elever upplever i mötet med nuvarande kontext. LÄS MER

  3. 3. Långsiktig skolutvecking : lärares tankar, ord och handlingar i ett utvecklingsarbetes fortsatta steg

    Magister-uppsats, Matematik, teknik och naturvetenskap

    Författare :Kristina Hansson; [2008]
    Nyckelord :Skolutveckling; IT i skolan; socialkonstruktionism; kvalitativ metod; e-postintervju;

    Sammanfattning : Under läsåret 2006/2007 deltog 23 lärare från sju olika skolor i Piteå kommun i ett lokalt utvecklingsarbete Att skriva sig till läsning. Projektets syfte var att introducera nya strategier i elevers tidiga skriv- och läsutveckling som innebar att eleverna samarbetar vid datorn för att lära sig skriva och läsa. LÄS MER