Sökning: "Hållbart inköp"

Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden Hållbart inköp.

  1. 6. Hållbara inköp : En komparativ studie gällande hur livsmedels- och klädbranschens hållbarhetsrapportering framställer inköpsprocessen i enlighet med GRI-standarderna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Moa Gunnarsson; Ossian Fröslev; [2022]
    Nyckelord :Inköpsprocessen; Hållbarhet; Hållbara inköp; Hållbarhetsrapportering; GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Under de senare åren har kravengällande att företagen ska bli mer hållbara ökat. Inköps-processen är en av demest centrala aktiviteterna inom ett företag där hållbarhetsarbetet oftagrundas. LÄS MER

  2. 7. A maturity Assessment for Strategic and Sustainable Sourcing : A case study of a Swedish IT consultancy firm

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Hjalmar Thiman; Patrik Marco Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years, the purchasing volume, measured as the percentage of a company's total turnover, has grown substantially and the competition expands over supply chains and external parties. As a result of this, the process of procuring goods and services provides businesses with the opportunity to add value through efficient strategies, resulting in excellent control over the sourcing process. LÄS MER

  3. 8. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram. Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitet Metod: Kritisk retorikanalys Material: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektive företagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  4. 9. Hand- Armvibrationer i byggbranschen : Skapandet av en vibrationsmall - och dess möjliga effekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Filip Grinde; [2021]
    Nyckelord :Vibrationer; byggledning; arbetsmiljö; systematiskt arbetsmiljöarbete;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa ett redskap och en grund av information som ska kunna användas av platschefer och alla andra som genomför beställningar av maskiner och verktyg. Genom att skapa en inköpsmall- och redskap för vibrationsexponering kan bättre fysisk arbetsmiljö uppnås för yrkesarbetarna i produktionen. LÄS MER

  5. 10. Gröna inköpsbeslut : en kvalitativ studie om inköparens agens i svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Siri Widén; Alexandra Wickström; Isabelle Kågelius; [2021]
    Nyckelord :Green purchasing; Environmental sustainability; Sustainable fashion; Purchasing decision; Gröna inköp; miljömässig hållbarhet; hållbart mode; inköpsbeslut;

    Sammanfattning : Att modeindustrin har stor inverkan på miljön har varit känt inom industrin sedan decennier och allmänhetens medvetenhet ökar för varje år. I övergången mellan retorik och praktik, där konsumenter allt mer kräver transparens kring faktiska åtgärder snarare än retoriska eller performativa hållbarhetsinitiativ, uppstår ett behov av studier kring hur företag arbetar eller kan arbeta med hållbarhet i praktiken. LÄS MER