Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att utforma en meningsfull studiesituation för vuxna i behov av specialpedagogiska insatser : En studie om hur speciallärare, specialpedagoger och lärare beskriver arbetet vid Komvux och Lärvux

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Hedman; Anette Ström; [2020]
    Nyckelord :Fokusgruppsintervjuer; intellektuell funktionsnedsättning; KASAM; relationellt- och kategoriskt perspektiv; specialpedagogik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad specialpedagogisk kompetens innebär för speciallärare, specialpedagoger och lärare verksamma inom Komvux och Lärvux, samt hur utbildningen organiseras och genomförs för att göra studiesituationen tillgänglig för elever i behov av specialpedagogiska insatser. Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats och halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer tillämpades som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter och utmaningar med att använda IKT i pedagogisk dokumentation : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Torvang; Helena Hedman; [2017]
    Nyckelord :didaktik; förskola; IKT; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Pedagogisk dokumentation rekommenderas av Skolverket som metod för att arbeta med de avsnitt i förskolans läroplan som berör uppföljning, utvärdering och utveckling. IKT är numera ett vanligt inslag i den svenska förskolan och används av både barn och pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Fyra familjehemsföräldrars bilder av placerade barns skolgång: En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Hedman; [2013]
    Nyckelord :familjehem; familjehemsföräldrar; placerade barn; skolgång; utbildning; kvalitativ studie; fosterhem;

    Sammanfattning : Familjehemsvården är i fokus, forskning avseende de familjehemsplacerade barnen visar att de har större svårigheter än andra elever att klara av skolgången med godkända betyg i årskurs nio och slutförd gymnasieutbildning. Syftet med denna studie var att undersöka familjehemsföräldrars tankar kring skolgången för familjehemsplacerade barn. LÄS MER

  4. 4. Inverkan av ingrupp och utgrupp på attityden till att vittna

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Marlene Gustafsson; Helena Hedman; [2011]
    Nyckelord :witness; attitude; ingroup and outgroup bias; ethnicity;

    Sammanfattning : På samma sätt som saker och ting kategoriseras, grupperar sig människor till ”vi” och ”dem”. Tidigare forskning har visat att både en gärningsman och ett vittnes etniska ursprung har avgörande betydelse för hur en gärningsman bedöms vid ett brott. LÄS MER

  5. 5. En förskola i behov av särskild utveckling : En fokusgruppstudie om pedagogers upplevelser av kunskap, kompetens och ansvar inom specialpedagogik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Helena Hedman; Jenny Nurmi; [2008]
    Nyckelord :Nyckelord: förskola; specialpedagogik; specialpedagogiskt ansvar; specialpedagogiska dilemman; specialpedagogisk kunskap och kompetens;

    Sammanfattning :   Specialpedagogiken och dess betydelse har förankrats i förskolan, men vem som ska ta ansvar för det specialpedagogiska arbetet och besitta kunskaper inom området, är fortfarande oklart. Syftet med studien är att belysa eventuella behov av specialpedagogisk kunskap och kompetens hos pedagoger inom förskolan, samt urskilja och beskriva hur behoven ser ut. LÄS MER