Sökning: "disciplinära samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden disciplinära samtal.

  1. 1. Konsten att hantera svåra samtal : HR-praktikers upplevelser av disciplinära och omvårdande samtal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Andersson; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Difficult conversations; disciplinary conversations; nurturing conversations; HR; workplace; Svåra samtal; disciplinära samtal; omvårdande samtal; HR; arbetsplats;

    Sammanfattning : Svåra samtal på arbetsplatsen handlar ofta om disciplinära och omvårdande samtal. Dessa hålls mellan chef och medarbetare men stöttas oftast av en HR-praktiker för att leda samtalet. HR-praktikens roll i samtalet kan handla om att strukturera samtalet, stötta chefen och hantera motreaktioner från den berörda medarbetaren. LÄS MER

  2. 2. Utmanande beteende i klassrummet En intervjustudie om studiero i åk 5

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Meniar Bannour; [2020]
    Nyckelord :beteendeproblem; grundskolans årskurs 5; lärandemiljö; relation; studiero; utmanande beteende;

    Sammanfattning : Bannour, Meniar (2020). Utmanande beteende i klassrummet, En intervjustudie om studiero(Challenging behavior in the classroom). Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Hålla sig på mattan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Svensson; Elizabeth von Mentzer; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Kvalitativ studie; Makt; Samling;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i den moderna barndomsforskningen och det spänningsfält som innebär att såväl som att förskolan som institution är en plats där barnen skall fostras till demokratiska medborgare, skall barnet betraktas som kompetent med rätt till att bidra till sin egen barndom. Syftet med studien är att, genom ett maktperspektiv, undersöka barns möjligheter till att påverka i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Hantera semi-offentliga diskussioner : En intervjustudie om journalisters arbete med artikelkommentarer på svenska lokala dagstidningars nyhetssajter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ida Andersson; [2016]
    Nyckelord :demokrati; intervjustudie; artikelkommentarer; kommentarsfält; deliberative democracy; dialogic democracy; journalistik; moderering; normativ forskning; empirisk forskning; kvalitativ forskning; lokaltidning; nyhetssajt; dagstidning; participatory media; medborgarjournalistik; användargenererat innehåll; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: I teorin kan idén om artikelkommentarsfält på nyhetssajter framstå som ett ideal - ett lättillgängligt forum och en gemensam plattform för diskussion och debatt om samhällsfrågor. I praktiken är det inte alltid så idealiskt. Hot om våld och rasistiska uttalanden är sådant som går att hitta i kommentarstrådarna. LÄS MER

  5. 5. Vad gör lärare när elever ”går bananas” i klassrummet? : Fem förstelärares metoder för att skapa ordning i klassrummet

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Daniel Andersson; Anna Jirestål; [2014]
    Nyckelord :discipline; disciplinary methods; establishing of assurance; symbolic interactionism; leadership; “förstelärare”; vignette; disciplin; disciplinära åtgärder; trygghetsskapande; symbolisk interaktionism; ledarskap; förstelärare; vinjett;

    Sammanfattning : Idag är skolan ofta föremål för debatt i massmedia. Ett vanligt förekommande ämne är den bristande ordningen i klassrummen och hur den leder till försämrade resultat. Den allmänna uppfattningen är att hårdare disciplin är lösningen. LÄS MER