Sökning: "Historiebruk i skönlitteratur"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Historiebruk i skönlitteratur.

  1. 1. En väg in i historien : Historielärares syn på skönlitteratur i historieundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Andersson; [2022]
    Nyckelord :Fiction; History; Historical significance; Historical perspective; Evidence; Historical thinking; Skönlitteratur; Historia; Historisk signifikans; Historiskt perspektiv; Evidens; Historiskt tänkande;

    Sammanfattning : Uppsatsen diskuterar fem historielärares erfarenhet av att arbeta med skönlitteratur ihistorieundervisningen samt deras syn på dess användbarhet och roll i historieämnet.Studien har använt en kvalitativ metod och det empiriska materialet har bestått av femintervjuer med fem olika historielärare. LÄS MER

  2. 2. En analys av historiskt skildrande barnlitteratur och dess användbarhet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; skönlitteratur; genus; historia;

    Sammanfattning : Då den skönlitterära läsningen kan bidra med mer beskrivande och varierade faktakunskaper än ett läromedel har denna studies syfte varit att analysera hur tre skönlitterära böcker kan öka historiemedvetandet och förståelsen av historiebruk hos eleverna. De böcker som ligger till grund för denna kvalitativa analys är Drakskeppet (Bylock, 1997), Vargbröder (Paver 2009) och Asynja (Östnäs 2021). LÄS MER

  3. 3. Astrid och Totalitarismen : En tolkning av hur det osynliga historiebruket i Astrid Lindgrens barnböcker kan användas i historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mattis Öhrman; [2021]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; skönlitteratur; historiebruk; LGY11; undervisning; totalitarism; totalitarianism; andra världskriget; Stalin;

    Sammanfattning : I denna studie har ett spårande och tolkande i utvalda böcker av Astrid Lindgren skett med hjälp av historiebruk. Syftet var att ta reda på hur och om dessa tolkningar av historiebruket kan användas i historieundervisningen. Studien riktar sig mot historieämnet på gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Barns uppfattning av historiebruk i skönlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexandra Eljin; [2014]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; läsintresse; textval; elevers läsning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka historiebruk barnförfattare använder sig av när de skriver om historia och att ta reda på vilket historiebruk barnen uppfattar i skönlitterära böcker samt vilka historiska aspekter i skönlitteraturen som barn intresserar sig för. Målet är att bli medveten om det finns ett specifikt historiebruk som lockar barn att läsa skönlitterära böcker med historiska aspekter. LÄS MER