Sökning: "IT förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 2127 uppsatser innehållade orden IT förskolan.

  1. 31. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool teacher; Sociocultural theory; View; Förskollärare; Kemi; Sociokulturella teori; Syn;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER

  2. 32. ”Skoba [dammsug] igen, en gång till!” : Barns interaktioner med dammsugaren som ett tekniskt system i en undervisningssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Joline Lövgren Röös; [2024]
    Nyckelord :Design-based study; teaching activity; technical system; the youngest chil-dren; vacuum cleaner; Dammsugaren; designbaserad studie; de yngsta barnen; tekniska system; undervisningsaktivitet;

    Sammanfattning : Teknik framställs som ett viktigt ämne i förskolans läroplan. Samtidigt utrycker många förskolelärare en brist på kunskap om att undervisa i tek-nikämnet. I studien ska jag ge ett exempel på en undervisningsaktivitet. LÄS MER

  3. 33. Förskollärarnas roll i den matematiska undervisningen : Spontan och planerad undervisning i förskolans lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dennis Kjellgren; Vesna Lerinsson; [2024]
    Nyckelord :Spontan undervisning; Planerad undervisning; Matematik; Förskola; Förskollärare; Lärmiljöer;

    Sammanfattning : Inledning  Av Skolinspektionens granskning av olika förskolor i Sverige framgick det att skillnader gällande deras utvecklingsarbete med matematik som undervisningsämne var stor. Det framgick även att större delen av de granskade förskolorna inte undervisar i linje med läroplanens riktlinjer som omfattar olika strävansmål som rör barns utveckling i matematik. LÄS MER

  4. 34. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER

  5. 35. Anknytning i förskolan : Pedagogiska tillvägagångssätt för barn med tidigare otrygg anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miranda Somell; Sofia Elmquist; [2024]
    Nyckelord :Otrygg anknytning; utmaningar; främja trygg anknytning; identifiering; metoder;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter av arbetet med barn som har en otrygg anknytning. Syftet med arbetet är att undersöka förskollärares beskrivningar av arbetet med barn med otrygg anknytning i kontext till ett utsatt område. LÄS MER