Sökning: "Iceland*"

Visar resultat 16 - 20 av 430 uppsatser innehållade ordet Iceland*.

  1. 16. Analys av startstatus hos varmblodiga ridhästar

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Breeding and Genetics

    Författare :Ylva Blom; [2023]
    Nyckelord :SWB; startstatus; arvbarheter; genetiska korrelationer;

    Sammanfattning : Avelsmålet för den svenska varmblodiga ridhästen, SWB, är att producera ”en ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelse- och/eller hoppförmåga är internationellt konkurrenskraftig”. I avelsvärderingen för SWB används idag resultat från unghästbedömning samt livstids ackumulerade poäng från tävling. LÄS MER

  2. 17. Exploring the Use of Nordicness in Sustainability Messages: The Case of Nordic Fashion Brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sukhitha Basnayake; Emilie Nørgaard; Jonhatan Andres Acevedo Escobar; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Being on everyone’s lips for years, the concept of sustainability has become an almost unavoidable phenomenon within contemporary business discourses and practice. In particular, has the Nordic fashion industry increasingly been infused by sustainability with a continuous growing public interest in buying sustainable products from companies that have embarked on a sustainable path. LÄS MER

  3. 18. Artificiell Intelligens inom Offentlig Sektor : Kritiska Framgångsfaktorer för Implementering

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Jonas Tollofsen; Farah Magami; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Critical Success Factors; Implementation; E-government; Public Sector; Artificiell Intelligens; Kritiska Framgångsfaktorer; Implementering; E-förvaltning; Offentlig sektor;

    Sammanfattning : AI har fått en ökad betydelse för både privat och offentlig sektor och har potentialen till att revolutionera våra samhällen och liv i större utsträckning än både industriella och digitala revolutionen. Trots detta så finns det en svårighet att framgångsrikt implementera AI inom den offentliga sektorn där mängden forskning och framgångar ligger bakom den privata sektorn. LÄS MER

  4. 19. Future Imaginaries of Negative Emission Technologies and Folklore Myths in Icelandic Basalt: Provisional Order Emerges from the Possible Magma in the Age of ‘Hauntology’ and Broken Time

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/Humanekologi

    Författare :Rikke Jespersen; [2023]
    Nyckelord :NETs; Desire; Green Capitalism; Imaginaries; Storytelling; Pluriverse; Social Sciences;

    Sammanfattning : Why do we in the Western part of world today tend to believe in technology’s mythical promises rather than in folklore myths? Imaginaries of the future influence political subjects’ actions in the present and play a key role in composing the trajectory towards the future. I have critically applied this notion to the implementation of negative emission technologies in the climate-neutrality strategy. LÄS MER

  5. 20. Vikingen, endast en bärsärk? : En undersökning av grundskolans läroböcker och hur bilden av vikingen skapas

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Angelica Nylén; [2023]
    Nyckelord :Begreppshistoria; Grundskola; Lärobok; Historiebruk; Viking;

    Sammanfattning : KARLSTADS UNIVERSITET Termin: vt 23 Ämne: Kulturstudier Nivå: GrundnivåKurskod: KVGCO2 ABSTRACT Angelica Nylén Vikingen, endast en bärsärk? En undersökning av grundskolans läroböcker och hur bilden av vikingen skapasThe Viking, only a berserker? A study of the role of textbooks and how the image of the Viking is constructedAntal sidor: 39The image of the Viking is more popular than ever, in popular culture there are computer games, TV series and movies. In Sweden children learn about the Vikings in school, but what have children been taught about the Viking? The study uses four different textbooks published 1868-2012 to find out how the Viking has been portrayed over time, Läseboken för folkskolan from 1868, Läseboken för folkskolan from 1935, Lärobok I Fäderneslandets historia from 1964 and Puls Historia from 2012. LÄS MER