Sökning: "Identifiering av läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden Identifiering av läs- och skrivsvårigheter.

  1. 21. Matematiksvårigheter. Lärares identifiering av elever i år ett till fem

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Magdalena Lundstedt Nordén; [2012-11-05]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; kriterier; faktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Att finna ut vilka kriterier lärare som undervisar i matematik i årskurserna ett till fem anser vara viktiga när de särskiljer elever i matematiksvårigheter. Vilka är de faktorer som påverkar att en elev hamnar i matematiksvårigheter, enligt lärarna? Studiens syfte är även att beskriva vem det är som väljer ut elever i matematiksvårigheter på skolorna. LÄS MER

  2. 22. När det inte är roligt att läsa och skriva. Sju lärares tankar kring undervisning av elever i behov av stöd inom området att läsa och skriva

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Andersson; Karin Sivenbring; [2011-05-05]
    Nyckelord :specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Problemformulering, syfte och undersökningsfrågor Det är många som vill komma till tals när det gäller hur undervisning av elever i behov av stöd inom området att läsa och skriva bäst skall ges. Lärare är emellertid den yrkesgrupp som har till uppgift att identifiera läs- och skrivsvårigheter, och därtill se till att barn får den hjälp och det stöd som behövs. LÄS MER

  3. 23. Att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskoleklass : En kvalitativ studie av åtta förskoleklasslärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för pedagogik och didaktik i utbildning och skola (PeDiUS)

    Författare :Ulrika Niklasson; [2011]
    Nyckelord :läs- och skrivutveckling; förutsättningar; fonologisk medvetenhet; tidig identifiering; riskbarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskoleklasslärares uppfattningar av förebyggande arbete, när det gäller att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningarna handlar om vad förebyggande arbete är, utifrån vilken kunskap arbetet bedrivs och vilka hinder och möjligheter lärarna ser. LÄS MER

  4. 24. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rut Lindmark; [2010-06-18]
    Nyckelord :Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER

  5. 25. Framgångsrika arbetssätt vid läs- och skrivinlärning med fokus på läs- och skrivsvårigheter. Likheter och skillnader i klasslärares, specialpedagogers och skolledares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Birgitta Fannon; [2008]
    Nyckelord :Identifiering och tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter; läspedagogiska förhållningssätt; självbild;

    Sammanfattning : AbstractFannon, Birgitta. (2007). Framgångsrika arbetssätt vid läs- och skrivinlärning med fokus på läs- och skrivsvårigheter. Likheter och skillnader i klasslärares, specialpedagogers och skolledares uppfattningar. LÄS MER