Sökning: "Integrerad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden Integrerad undervisning.

  1. 1. IKT-verktyg i matematikundervisningen : En fallstudie om hur en lärares kunskap synliggörs vid skapandet av IKT-integrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; Daniel Lagerkvist; [2023]
    Nyckelord :ICT-tools; ICT-TPCK; mathematics education; middle school; IKT-verktyg; ICT-TPCK; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att ta reda på hur en lärare arbetar med att integrera IKT-verktyg i matematikundervisningen och hur lärarens kunskaper synliggörs vid skapandet av IKT-integrerad undervisning. Metoderna som användes för att besvara forskningsfrågorna var av kvalitativ karaktär och bestod av lektionsobservationer och semistrukturerade intervjuer med en lärare på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  3. 3. Studenters användning av ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Florence Cummings; Emma Sköldeberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Education; Students; Chatbot; ChatGPT; Artificiell Intelligens; Undervisning; Studenter; Chatbotar; ChatGPT;

    Sammanfattning : Till följd av den snabbt växande AI-tekonologin syftar denna studie till att fylla det forskningsgap som finns kring hur AI används inom undervisning. Detta har gjorts genom en kvalitativ studie, baserad på intervjuer och kartläggning, som undersökt hur studenter använder sig av chatboten ChatGPT. LÄS MER

  4. 4. Patienters erfarenhet av livskvalitet efter hjärtinfarkt inom slutenvården.- En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linn Johansson; Linnea Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtinfarkt är en av världens vanligaste sjukdomar och har ofta en negativ prognos samt att diagnosen har en omedelbar inverkan på personens liv. Vilket påverkar patientens livskvalitet. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av patientutbildning hos personer med diabetes typ 2 : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Matias Moya-Iturría; Hampus Karlsén; [2023]
    Nyckelord :Diabetes Type 2; Experiences; Patient education; Self-care; Diabetes Typ 2; Egenvård; Patientutbildning; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Diabetes är en kronisk sjukdom som nästan 10% av världens befolkning drabbas av. Nydebuterade fall av diabetes har ökat de senaste åren och var den nionde största dödsorsaken år 2019. Sjukdomen kan orsaka stort lidande hos den som drabbas och ger ekonomiska konsekvenser för individ och samhälle. LÄS MER