Sökning: "It inom inköp"

Visar resultat 1 - 5 av 228 uppsatser innehållade orden It inom inköp.

  1. 1. Organisationellt köpbeteende : En studie om köpbeteende inom B2B med fokus påålder, roll & bransch.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Gabriel Wall; Robin Mehta; [2023]
    Nyckelord :Organizational buying behavior; Marketing; Post-war generation; Generation X; Generation Y.; Organisationellt köpbeteende; Marknadsföring; Efterkrigsgeneration; Generation X; Generation Y.;

    Sammanfattning : This study consists of a survey among the customers of an ITservice company. The survey examines organizational buyingbehavior in relation to the factors of age, role, and industry.Age is divided into three generations: the post-wargeneration, Generation X, and Generation Y. LÄS MER

  2. 2. Leverantörsbytens verkliga kostnad: Mer än bara enhetskostnaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Pontus Wikström; [2023]
    Nyckelord :Inköp; leverantörsutvärdering; leverantörsbyte; enhetspris; totalkostnad; hemtagningskostnad; reshoring;

    Sammanfattning : The purchasing department's impact on the companies and its results has grown as more goods and services are purchased from other companies. One of the department's most important tasks is to keep costs down, and therefore are alternative suppliers constantly sought, often in other countries with lower wages. LÄS MER

  3. 3. Grön IT : En kvalitativ undersökning om hur arbetet med användning och hantering av IT-utrustning kan bli merhållbart ur ett miljöperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Henrik Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Grön IT; Hållbarhet; IT-utrustning; Informationsteknik; Kommunal verksamhet;

    Sammanfattning : Grön IT är ett aktuellt initiativ som har blivit alltmer vanligt bland organisationer såsom kommuner. Syftet med denna uppsats inom informatik är att utifrån hållbarhet och miljöperspektiv undersöka hur kommuner arbetar med Grön IT. LÄS MER

  4. 4. Cirkulär och hållbar konsumtion – det ska vara lätt att göra rätt : En kvalitativ studie om Generation X attityder och beteende till second hand produkter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Vanessa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Gen X; Second hand; Green marketing; Circular economy; Sustainability; Gen X; Second hand; Grön marknadsföring; Cirkulärekonomi; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbar konsumtion är viktig för att stävja ohållbar utveckling i dagens samhälle. Konsumenter idag vill konsumera mer hållbart, men deras positiva attityder till miljön överförs inte alltid till deras beteenden. LÄS MER

  5. 5. Inköparens roll för hållbara inköp : Möjligheter och begränsningar för att implementera hållbarhet i textila inköpsprocesser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Falander; Tilda Öman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; textile; supply chain; procurement process; strategic procurement decisions; organisational structure; stakeholder theory; Hållbarhet; textil; försörjningskedja; inköpsprocess; strategiska inköpsbeslut; organisationsstruktur; intressentteorin;

    Sammanfattning : Att anamma hållbarhet och ta strategiska beslut har blivit allt viktigare för textilföretag idag då kraven på socialt och miljömässigt ansvar har ökat. Genom den roll som inköpare besitter och sin delaktighet i inköpsprocessen har de möjligheter att påverka flera beslut i företag som kan kopplas till hållbarhet. LÄS MER